Isolering af krybekælder på 60 cm.

Under vores renovering af vores hus, skal vi have lave køkkenet om. I den forbindelse skal vi have trukket nye rør under gulvet til vand, afløb og flyttet en radiator.
Vi vidste, at vi havde krybekælder under huset, men ikke præcis hvor dyb, da der ikke er nogen adgang.

Derfor - Her til aften, savede jeg hul i undergulvet, og bevægede mig ned i dybet.

Det viser sig, at vi har en krybekælder der er 60cm dyb, målt til overkanten af strøerne.
Strøerne er fordelt med 30 cm mellemrum, og mellem disse ligger ca 45mm isolering på "lister".
Nu er spørgsmålet så, om og hvordan, jeg skal gribe denne opgave an. Har søgt i forumet, og har også fundet lignende tråde.

Men - Hvor meget isolering og hvilken skal der i, for at det har en virkning?
Der er ikke dampspærre eller andet i nu her, skal der være det?

Vi er gået væk fra tanken om gulvvarme, da vi i givet fald, skulle arbejde os igennem 143 kvm, hvilket ikke økonomisk er muligt.

Håber der er nogen der kan hjælpe, måske bare henvise til en god og beskrivende tråd.

På min togt i kælderens dyb, erfarede jeg, at der under stuen i kælderen lå vand, faktisk en del. Der var ingen rør i nærheden. Er det normalt at finde den slags i sin krybekælder? Huset ligger meget højt i tærrenet.

Mvh
Morten
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En lukket krybekælder uden ventilation, der er det ikke unormalt at finde vandsamlinger og store mængder fugt/svamp. Du skal derfor naturligvis først gøre grundigt rent dernede, inklusive at rense evt. træ af med rodalon eller andet svampedræbende middel.
Hvis du har muligheden så ville jeg hvis jeg var dig, herefter vælge at lægge nogle cm betongulv, gerne ovenpå en fugt/damp/radonspærre (skal laves i en "S" lignende form op ad væggen). Lav lidt ventilation fra undersiden af spærren og ud under huset ved oversiden af krybekælderen. Et par småhuller er (normalt) nok til at radon og optrængende fugt kan slippe ud. Når beton'en er hydreret nogenlunde, så får du pustet nødder, EPS eller papir ind til isolering, og så behøver du ikke at bekymre dig mere om krybekælderen de næste 12-15 år, plus du får god isolering under dit gulv, nok til at du kan lægge gulvvarme næste gang du påtænker at lægge nyt gulv.

Det er måske ikke den tekniske BEDSTE løsning, men den er effektiv, billig og enkel selv at lave.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis