Sammenbygge hus med garage (i skel)

Hej alle

Ny herinde, så bær venligst over med mig.....

Jeg har et paracel hus, hvor mit bryggers og garage (fuld muret af samme sten som huset) er bygget helt sammen, dvs. ydervæggen i mit bryggers er også væg for min garage. Garagen er på ca. 60m3, har fladt tag, har termo ruder mod syd og ingen mod nord og naboen - og nu kunne konen og jeg godt tænke os at udvide beboelsen ud i garagen.......familieforøgelse med mere.
Der er pt. ingen dør imellem bryggers og garage, men det er meningen at adgangen skal være igennem bryggers.
Min tvivl/problemet er, at garagens ydervæg ligger helt ude i skel. Der er ingen vinduer mod naboen, hvis hus ligger 30 meter væk, og da garagen i sin tid blev bygget havde de ingen invendinger.



Mit spørgsmål er, tror I, med jeres erfaring, at et dette er et muligt projekt - vil kommunen mon godkende at ombygge garage til beboelse, og vil de godkende at ombygge garage til beboelse, når denne ligger i skel?

Hvordan skal jeg gribe dette projekt an....... ansøgning, arkitekt, rådgivning med mere....?

Håber at dette spørgsmål er til at forstå, og ser frem til jeres svar.

Med venlig hilsen
Lars
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

I skal have byggetilladelse og dispensation idet beboelsesrum som udgangspunkt skal ligge minimum 2,5 m fra skel.
Derudover skal i have en lofthøjde på minimum 2,3m. Det ved jeg ikke om Jeres garage er høj nok til (der skal jo en del isolering i loftet når i omdanner det til beboelse). Og I kan ikke bygge 'nedad' idet gulvet i beboelsesrum skal ligge over det omgivende terræn. Disse bestemmelser kan der også dispenseres for.

Men dispensationerne er alene om til Teknisk Forvaltning i Jeres kommune. Så det er dem I skal have fat i.

Hvis du er lidt ferm til at tegne så er det bare at gå i gang. Du skal have tegninger over facaderne på huset, plantegning og snittegning der viser konstruktionen i dine nye værelse(r).
Mht. isoleringstykkelser mener jeg at vi er oppe i 300 mm i loftet, men der er sikkert nogle der byder ind med lidt mere info her. Men det har en del at sige for lofthøjden i Jeres værelser.

Og når du tager op til kommunen så tag et stykke papir med hvor Jeres nabo har skrevet under på, at de ikke har nogen indvendinger imod at der bliver beboelse i jeres nuværende garage.

mvh
Jens
Det er lidt forskelligt fra situation til situation. Min nabo har samme problem.
Naturligvis skal garagen kunne godkendes til beboelse, dvs. der skal være en vis loftshøjde, og rummet skal leve op til visse krav, herunder omkring varmetab, redningsåbninger ved brand, adgangforhold osv.
Men NORMALT vil det være sådan at hvis der ikke skal bygges om på den ydre konstruktion, så behøver man ikke at få sendt tingene til nabohøring, men du skal naturligvis stadig søge tilladelse til at bruge rummet til beboelse, og de gældende krav kan du få hos teknisk forvaltning i din kommune.

Når det så er sagt, så er der mange der vælger IKKE at få en sådan "tilbygning" godkendt til beboelse, og istedet vælger at kalde det et "disponibelt rum", eller "kontor", eller "opbevaring", hvorved man slipper for at skulle hav godkendelse. Det er dog lidt sværere at slippe af sted med hvis man eks. skal sælge, eller hvis man får brug for sin forsikring. Hvorfor det selvfølgelig må anbefales at tingene udføres korrekt, inklusive tilladelse.
Citat fra Twist

Når det så er sagt, så er der mange der vælger IKKE at få en sådan "tilbygning" godkendt til beboelse, og istedet vælger at kalde det et "disponibelt rum", eller "kontor", eller "opbevaring", hvorved man slipper for at skulle hav godkendelse. Det er dog lidt sværere at slippe af sted med hvis man eks. skal sælge, eller hvis man får brug for sin forsikring. Hvorfor det selvfølgelig må anbefales at tingene udføres korrekt, inklusive tilladelse.


Enig...

Jeg arbejder selv i et arkitektfirma og det er mit helt klare indtryg at uanset hvor vi styrer projekter (sjælland, nord og sydjylland) så er retningslinierne ens... Det er næsten håbløst at få nogen som helst dispensationer igennem for tiden fordi der er uklarhed om hvordan de skal behandles... I "gamle dage" var de små kommuner langt bedre til at "forhandle" den slags sager fordi de sjældent tog retningslinierne så tungt...

Det nemmeste fordi ville blot være at kalde det disponibelt rum og så anvende det til beboelse - samme princip som man bruger ved kælder... De er jo sjældent godkendt til beboelse men derfor gør folk det jo alligevel...
Jeg er enig i at det er svært at få dispensationer.

Og en seddel fra naboen er nok ikke nok, kravet er en formel nabohøring, måske opslag i avisen.

overvej om rummet kan indrettes og bruges som disponibelt rum, istedet for beboelse, et rum der kun bruges i dagtimerne, kontor motionsrum etc, hvor der ikke er faste installationer ala vand, kloak, det er meget lettere at få godkendt end egentlig beboelse (soveværelse mm)

Tidligere Hus fabrikant, nu rådgiver på  byg huse selv projekter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis