Hardiplank

Ja så er det ved at være tid igen biggrin .

jeg kunne godt tænke mig at lave en form for indækning på siden af mit hus.
dels fordi jeg ikke vil der op og male og dels fordi jeg syntes det ser hammer godt ud

kig på pic biggrin det sorte er huset og det røde er Hardiplank.

nå men op på et stilas og måle efter smi og saven klar :p .
Men hvordan sætter man dem fast på muren ?? skal de side helt tæt på muren eller nået afstand, hvad bruger man til at fastsætte dem med ide og hints er velkommen.

Min ide var at tag et par 1 cm planker og sætte dem fast på muren også bare skrue fast i dem men det ville give en grim afslutning.

Så alt den hjælp jeg kan få ville være rigtigt velkommen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du monterer 10x50mm tryk.imp. lister lodret med max 60 cm mellemrum. Nederst monterer du en 20x50mm tryk.imp. liste vandret til at kippe den nederste planke, da jeg formoder du ønsker at montere dem som klink med overlæg. Øverst langs underbeklædningen monterer du en 10x50mm liste som underlæg (de lodrette lister ventilerer muren - husk altid kun at benytte rustfrie skruer når der der anvendes tryk.imp. træwink. Overlæget for hver planke laver du på 3cm, og du skruer dem fordækt ca. 1,5cm øverst i hver planke. De øverste planker fastgøres evt. med indfarvede Eternit skruer - det giver den sidste finish.

HUSK at lave et pænt forbandt. Evt. 1/2 alt efter hvor bred din gavl er. Lav det endelig ikke som tilfældig forbandt. Det ser MEGET gør-det-selv agtigt ud.

Jeg kan anbefale at du bruger en kapsav med klinge til alu/eternit. Har du adgang til en dyksav er det også ok. Herudover skal du bruge en vinkelsliber med diamantskive til at skære smigene (el. dyksaven).

Spørgsmål - sig endelig til.

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
lyder rigtigt godt jeg ville ikke have lavet overlæg men det kan jeg godt se nu er en rigtigt god ide
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lige et par spørgsmål til hardieplank. Skal man anvende skruer til fastmontering eller kan søm også bruges? hvad skal længden være på søm/skruerne?
Hvad med samlingerne imellem to langsgående planker. Hvad skal afstanden være imellem disse og skal man bruge en form for fugemasse for at dække mellemrummet mellem de to planker? Det samme er vel gældende hvor plankerne møder undertaget ude i kanten af gavlen?
Kan plankerne saves med alm. håndsav eller skal man ha gang i en kapgeringsav eller lignende?
Vi havde tænkt os at montere sort pardieplank på gavlen på en hvid sandstenspudset væg med sort sokkel. (Huset skal først males og den nuværende gavlbeklædning som er halvråden skal pilles ned) Vil de nye farvekombinationer blive for drastiske tror i?(se billede, hvis det er kommet med)D:\huset.jpg
Jeg vil anbefale selvskærende rustfrie skruer i størrelsen 4,5x50. Sørg for at skruerne er undersænkende med skær. Du kan godt sømme dem op, men så vil jeg anbefale at der bores for. Skruerne holder dog bedre end sømmene, så mit råd vil være at anvende skruer. Hardiplank har grundet "trælook prægningen" et anderledes udtryk end alm. Eternit plank. Ende samlingerne trækker du derfor helt sammen. Det er pænest. Du skal ikke anvende fugemasse. Ivarsson sælger en maling der matcher plankerne, som du kan pensle samlingerne med, hvis der er megen oprift fra saven. Op mod underbeklædningen finder du det korrekte smig, og skubber plankerne helt imod. Igen - ingen fuge er nødvendig. Fugemassen er faktisk kun nødvendig hvis du kommer til at save i undermål, og ikke vil ofre en ny planke. Du kan ikke save med en alm. fuksvans. Anvend istedet kapsav med diamantklinge samt en vinkelsliber - også med diamantklinge.

Held og lykke med projektet.

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
mht de de lodret monterede trykimp. lister, så går det vel ikke at de kun er 10x50 mm som du skriver i dit første indlæg? De skal vel være min. skruernes længde? Inde på følgende link http://www.cembrit.fr/Files/Filer/DE/Brochurer/Blad_381_-_HardiePlank.pdf
som er en vejledning til opsætning af hardieplank siger de lister på min. 22x45 mm?
Hvordan får jeg bedst monterede disse lister? Skal jeg bore for og montere rawplugs i muren hvorefter jeg skruer listerne op eller er der et smartere system( ja jeg har ikke udført ret mange projekter på den ydre del af huset endnu, som i nok kan høre smile )
Der skal ikke bores for, hvis jeg anvender skruer?
Jeg ejer ikke en kapsav, så spørgsmålet er om det hele kan klares med min store vinkelsliber med diamantklinge eller jeg skal ud og ofre penge på en kapsav.

Tror du huset får en for sort fremtrædning hvis gavlbeklædningen er sort+sokkel+spær og resten er hvidt?
Hej Marthor

Jeg har leget lidt med dit billede i paint.
Der har jeg farvet din gavl og sokkel sort. IMG_2289.1
Det kan godt gå, men du skal måske overveje en lys farve på dine sternbrædder.
Jeg har prøvet med en grå. IMG_2289.2
Jeg har vedhæftet dem.
Du kan evt. selv prøve at lege med farver i paint.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skruerne som du monterer din beklædning med, skal selvfølgelig have den rette længde, så de ikke går igennem dine lister. I mine øjne er eternit skruer det eneste rigtige. Hvis du ønsker en pæn finish er en vinkelsliber ikke sagen. Den er svær at skære 100 % lige med, samtidig med at du vil få et stort spild pga fejlskårne plader. En dyksav med skinne er sagen. Du kan leje en i dit lokale byggemarked. Jeg ville også overveje at lave ventilation i top og bund, så du ikke lukker din væg inde. Dette gøres let med en lille afstand mellem top og bund lister.
Hej Flemming

Det ser da meget lækkert ud med den sorte gavl. Vores pudsfacade er lidt smågullig så det kommer til at se godt ud når den bliver hvid. Trækarnap mv skal også være hvid.

Citat fra FWM

Hej Marthor

Jeg har leget lidt med dit billede i paint.
Der har jeg farvet din gavl og sokkel sort. IMG_2289.1
Det kan godt gå, men du skal måske overveje en lys farve på dine sternbrædder.
Jeg har prøvet med en grå. IMG_2289.2
Jeg har vedhæftet dem.
Du kan evt. selv prøve at lege med farver i paint.
Hvad med en ganske alm rundsav hvis man bruger en skinne at save efter? Kan standardklingen som fulgte med bruges til skæring i hardieplank? Ellers kan en kap-geringssav vel også bruges? Ellers må jeg jo leje en dyksav når den tid kommer.
Hvilken størrelse lister vil du/i anbefale og hvordan med montering af listerne på muren. De eksisterende lister under den nuværende beklædning sidder vandret så jeg er nok nødt til at montere nye lodrette lister til hardieplank på klink med overlæg.

Citat fra goldchild

Skruerne som du monterer din beklædning med, skal selvfølgelig have den rette længde, så de ikke går igennem dine lister. I mine øjne er eternit skruer det eneste rigtige. Hvis du ønsker en pæn finish er en vinkelsliber ikke sagen. Den er svær at skære 100 % lige med, samtidig med at du vil få et stort spild pga fejlskårne plader. En dyksav med skinne er sagen. Du kan leje en i dit lokale byggemarked. Jeg ville også overveje at lave ventilation i top og bund, så du ikke lukker din væg inde. Dette gøres let med en lille afstand mellem top og bund lister.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også