Tør Spidsgatter.

Har køb en Spidsgatter der har ligget på land siden efteråret 2006. Som en naturlig følge af dette, har bordene sandsynligvis trukket sig en smule. Jeg forventer, at hun vil tage en smule vand ind når hun kommer i vandet, indtil bordene igen har sat sig. Men hvor følsom kan man forvente hun vil være? En bekendt fortalte mig, at jeg ikke bør sejle de første 14-30 dage af hensyn til træværket. En anden bekendt sagde videre, at det ikke havde betydning, sålænge jeg blot gik for motor og ikke sejl, idet sejlet vil give for meget vrid ned gennem skroget. Motoren er en ældre langsomtgående benzinmotor der ikke banker på samme måde som eksempelvis en sabb-diesel.

Problemet er, at hun skal flyttes ca 120 mil. Hvis hun skal være i vandet i fremmed havn en måneds tid bliver det meget dyrt. Derfor overvejer jeg, at gå hjem for motor 2 dage efter hun er kommet i vandet. Har nogen erfaring med lignende? Eller kendskab til samme? Har før haft træskibe, men ikke i samme størrelse (32 fod). Er ikke bange for en smule vand der skal pumpes, men mere nervøs for, om hun ryster fra hinanden...
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
klink eller kravelbygget?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hvis du vil sejle så hurtigt bør du smøre alle åbninger i træet med fåre eller oksetælle , skal presses godt i. Og det skal gøres omhyggeligt ellers pisser vandet ind

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ok. Er der mon risiko for at ryste noget i stykker? Vil nødig smadre skibet for at spare et par tusind kroner.
Hvis du kan få den på land hjemme, så undlad at bundmale, så den bliver hurtigt våd. En Marstal laver ikke de voldsomme rystelser. Høj søgang er nok værre. Jeg ville nok gi' den 14 dage før sejlads, men det skulle også være rigeligt, lidt afhængig af træets spændstighed. ( alder )

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
OK. Tror jeg giver den de 14 dage. Det skulle jo også gerne være en fornøjelse at sejle hjem.
[Indlæg slettet]

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Da vi havde træbåd brugte vi savsmuld i forbindelse med søsætning, og afventede 1 dags tid for at de kunne sætte sig ordentligt ind. Endvidere sværgede vi til Prof10 (og en kraftig dykpumpe den første times tid).
Hvis jeg var i tvivl om om skibet kunne holde sammen ville jeg sørge for en god kasko, og en gummibåd - i min verden ville risikoen enten ikke være der - eller den ville altid være der - i min verden holder bordene ikke bedre fordi de bliver våde - de trækker bare mere sammen og gør skibet tæt - men jeg er ikke verdensmester - kun nu ejer af en træbåd med glasfiberovertræk.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Savsmuld, kaldes på Fyn at fore den, er en nødløsning og bør ikke bruges først . Prof 10 , er velegnet steder hvor man ikke tror træet vil blive naturlig tæt. Tætsiddende bor øger stivheden og forhindrer rokkeri. Men vi har jo ikke en årgang på skibet, og det er ikke ligegyldigt. træsort heller ikke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg satser nu heller ikke på risikoen... Blev bare fortalt, at skibet kunne ryste fra "hinanden" hvis man sejlede før bordene havde sat sig. Hvordan brugte i savsmuldet? Jeg har også tidligere brugt elpumpe med niveaukontakt i en anden båd jeg havde. Den var klinkbygget og tog overraskende meget vand ind ved hver søsætning. Det var som regel overstået efter 1 - 2 dage.
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis