Tør Spidsgatter.

Har køb en Spidsgatter der har ligget på land siden efteråret 2006. Som en naturlig følge af dette, har bordene sandsynligvis trukket sig en smule. Jeg forventer, at hun vil tage en smule vand ind når hun kommer i vandet, indtil bordene igen har sat sig. Men hvor følsom kan man forvente hun vil være? En bekendt fortalte mig, at jeg ikke bør sejle de første 14-30 dage af hensyn til træværket. En anden bekendt sagde videre, at det ikke havde betydning, sålænge jeg blot gik for motor og ikke sejl, idet sejlet vil give for meget vrid ned gennem skroget. Motoren er en ældre langsomtgående benzinmotor der ikke banker på samme måde som eksempelvis en sabb-diesel.

Problemet er, at hun skal flyttes ca 120 mil. Hvis hun skal være i vandet i fremmed havn en måneds tid bliver det meget dyrt. Derfor overvejer jeg, at gå hjem for motor 2 dage efter hun er kommet i vandet. Har nogen erfaring med lignende? Eller kendskab til samme? Har før haft træskibe, men ikke i samme størrelse (32 fod). Er ikke bange for en smule vand der skal pumpes, men mere nervøs for, om hun ryster fra hinanden...
Har køb en Spidsgatter der har ligget på land... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Årgangen er 1923, men alt under vandlinien er udskiftet i 1996. Kender ikke træsorten.
Det burde være spændstigt endnu. Savsmulden puttes i en perforeret dåse fasgjort til en stage. Fyldt med savsmuld føres den rundt under båden, opdriften får savsmuldet til at stige op under skroget, og det suges ind i sprækker, bliver vådt, udvider sig og tætner. Man skal helst under kølen med dåsen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tja- den skibstømrer som hjalp os igennem trængslerne kalde det bare for savsmuld (fra saven på Holbæk skibsværft - iøvrigt). Hvis ikke jeg husker galt har der været en forklaring her på forummet hvordan man gør - vi gjorde det, at vi tog en spand med savsmuld, stak en bådshage ned i . holdt fast i tovet som vi havde sat i hanken og pumpede spanden så langt ind under båden som muligt fra for til agter i begge sider.
Iøvrigt blev vi anbefalet Prof10, fordi bordene altid kunne trænge det overskydende ud ved sammentrækning.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg har før skrevet hvordan jeg gjorde, når jeg anbefaler tælle, er det fordi, det er let at fjerne igen, hvorimod proof sidder godt fast og i øvrigt er ret besværligt at ha' med at gøre, nogle påstår at produktet tagtæt er det samme til en langt mindre pris.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg tror jeg forsøger mig med en kombiordning. Jeg er nødt til at bundsmøre inden inden hun kommer ivandet, så jeg prøver med tælle og lader hende ligge nogle dage. Jeg regner med at være ombord fra hun kommer i vandet og indtil hun skal flyttes, således at jeg kan få en fornemmelse af om hun er klar eller ej.
Annonce
pas på med at sejle for hurtigt efter søsætning jeg skulle påferie tur 3 dage efter min 35f motorbåd var søsat den var allerede tæt kunne ikke se at det var noget problem selvom en lokal bådbygger sagde at jeg skulle vente. kom selfølgelig ud i lidt frisk vind som resulterede i at der røg et stykke kalfaktring ud .det var tæt på at 2 store pumper ikke kunne holde tempoet og det er ikke sjovt midt ude på smålandshavet så lad skivet få ro i 14 dage glem alt om savsmuld ol.eller fåen vognmand til at køre den hjem.
mvh kim

der er altid solskin bag skyerne

Nu er det jo en spidsgatter, som er det stærkeste man kan få, på grund af sin dobbeltkrumme konstruktion, jeg vil stærkt fraråde at lade en udtørret båd få en bumpetur på land, da bådens stivhed er reduceret kraftigt uden vandets tryk på skroget. Hele skroget hænger jo frit og kølen bærer skroget, modsat i vandet hvor skroget bærer kølen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
det kan da godt være det bumper på en lastbil men den synker ikke mens den står på ladetbiggrin

der er altid solskin bag skyerne

Ideen med at bruge savsmuld egner sig kun på klinkbyggede både, på en karavel bygget båd vil det meste bare komme op til overfladen.
Men en gammel fidus er at fore bunden til lidt over vandlinien med Jutesække gamle gulvtapper uden gummi bagside o.l. indvendig i båden. Tag dørken op sæt spunsen i og fyld vand i skroget dog maks op til akselen på motoren, sørg så for at det bliver holdt vådt hele tiden ind til båden skal søsættes. Så vil det være ret begrænset hvad der kommer ind af vand. Med en båd af den størelse skal du nok regne med at der vil gå ca. 14 dage før søsætning. Så skulle du nok kunne liste hjem i magsvejr uden at skade skroget.

V.h. Håndværkeren
Er pludselig kommet i tanker om, at jeg gik min gamle klinkbyggede båd efter med bomuld efter søsætning - ikke mere end der kunne presses ind med en negl, eller spidsen af en Löewenmesser. Værk brugte vi aldrig - bådebyggeren sagde det var for voldsomt til en klinkbygget båd.


Lynæs: Er en Spidsgatter særligt stærk i forhold til andre konstruktioner?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis