Round up

Hejsa allesammen
Ind i mellem krummer jeg altså tæer når jeg ser at mange bruger round up.
Round up har den underlige bivirkning på pindsvin at de ikke udvikler pigge.
De dør.
Jeg så det i en udsendelse i tv, hvor man netop diskuterede round up's "uskadelighed".
Udsendelsen var meget seriøs; der blev både linet fordele og ulemper op.
For mig er pindsvin en naturlig del af en velfungerende have, så jeg må sige at jeg stejlede, da problemet blev nævnt.
Hilsner fra Lene

LBJ
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej !!

Ja det er sgu en uheldig bivirkning. Jeg kan også græmmes over visse husejeres uhæmmede brug af Round Up. Hvad er der blevet af det gamle skuffejern i villahaverne ? Er de færreste der har så store haver at det ikke kan klare det, evt suppleret med en brænder. Ved at Round Up er ret dyrt, men ikke dyrt nok...

Søren Madsen
Brænderen er efter min mening den ultimative løsning - hurtig, enkel og uden at give sved på panden smile.
Man skal bare vedligeholde brændningen i stedet for at vente, til det er alt for voldsomt, så tager selv et stort areal kun måske 10 min.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
I øvrigt tak til dig Lene, for at viderebringe oplysningen om pindsvinene!

De er vist i forvejen en udsat art, da de har så svært ved at tilpasse sig trafik mv. i forhold til mange andre dyrearter.

Mvh. JørgenE

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Jørgen (den 12-03-2002).]

Mvh. JørgenE
Hej igen!

Ja, men selv tak for oplysningerne.
Jeg kan godt lide pindsvin.
Egentlig var jeg forberedt på at få hug fra nogle i gruppen her, men jeg slap altså.
Et herligt forår til alle fra
Lene!

LBJ
Lene skrev:
>Egentlig var jeg forberedt på at få hug fra >nogle i gruppen her, men jeg slap altså.

Lene dog, når du har prøvet gruppen tilpas længe vil du opdage, at der så vidt jeg har opdaget, endnu ikke har været et negativt destruktivt indlæg, medmindre det var en korrektion til et muligt forkert indlæg.
Det er denne gode tone, der er så skøn på siden, og som vi søgte fra start, og har været heldige med, at også brugerne er indstillet på. (Vi lagde ud med, at der er ikke "dumme spørgsmål" -- kun dumme svar.)

Også et godt forår til dig!

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Hejsa i forummet.

For en del år siden var der en der sang, at han lukkede øjnene når han skød. Tiltider tror jeg det samme, når der forhandles love og § her tænker jeg på round-up.

For den haveejer som ikke har lyst at hakke i jorden, som der jo er en del af.
Hvis han/hun udlægger 8-10 cm bark eller alm. flis i bedet vil ukrudtet blive kvalt, da det ikke kan få sollys.
Barken synker/rådner efterhånden. Efterfylder man et par centimeter om året kan man vedligeholde laget af baken.

Reaultatet bliver:
Ingen sprøjdemidler eller ukrudt, flere dyr i haven, mere tid at nyde med dyrene, en naturlig genopretning af naturen, ingen svedige stunder med hakkejernet, men sidde stille og nyde tilværelsen uden kvaler om, at tænke på hakkejernet.

------------------
Poul Erik

PE

Hej Poul Erik

Det er vel i orden med brænderen?

Det ville på mig virke underligt med flis i gangene, indkørslen og på fortovet smile

Og så lige et spørgsmål. Hvis man vil udlægge søsten i stedet for planter/jord, bør man så lægge flis under eller plastic, eller er det fortsat brænderen der skal ordne ukrudtet?

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen

En gasbrænder vil jeg kun bruge hvor det var absolut nødvendigt, heraf tænker jeg på miljøet.

Barkflis kan ligges alle steder, det har med at flyve lidt, det kan let ordnes ved at lave en kant omkring bedet.

Hvis du ønsker søsten, skal du være opmærksom på, især hvis det er de hvide, at de vil blive grønne af alger, da det er kalksten.

Underlaget, vil jeg ikke lave af plast, da regnvand ikke går gennem plast.
Det bedste du her kan benytte er fibertex, det beskytter effektivt mod ukrudt, samt at regnvand kan gå direkte igennem, hvis du ønsker planter, så skær et kryds og plant heri, som afslutning på fibertex'en kan man ligge belægning af små sten, enten som gangbelægning eller som pryd.

------------------
Poul Erik

PE

Hej

Jeg har set ham der Helge fra DR udlægge avispapir og derefter noget bark. Aviserne fugtede han først. Det er i hvert fald en billig løsning.
Vi har også fyldt vores have med fils. Nu påstår min kone, at det forhindre frøplanter i at komme frem (dem der ikke er ukrudt).
Her må jeg nok give op eller er der nogen der har en ide til en selektiv dug der holder ukrudt nede og lukker prydplanter igennem. Så tror jeg nemlig vi sammen kan starte en milliardforretning.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis