Pionerøkse

Hej
Har fået fingre i en gammel brugt Pionerøkse fra CF. Den fejler som sådan ikke noget, men jeg kunne godt tænke mig at gøre den pæn som ny igen. Træskaftet er meget mørkt, hvad skal der til for at gøre træet pæn og lyst igen? Og hvad med hovedet, hvordan for man det blank igen.. Kan se at der er lidt røde malling rester på den, så den har nok været rød engang, men ville bare gerne have hovedet blankt.

Håber der er nogle der kan komme med nogle gode råd..

VH. Peter
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sandpapir til at pudse skaftet op med og dernæst olie eller lak hvis du vil. Er der meget gammel lak på skaftet kan du eventuelt tage det af med lakfjerner (findes hos alle malerhandlere/byggemarkeder). Hvis hovedet er rustet så pak det ind i vat eller køkkenrulle og hæld saltsyre på (ikke indendørs) og lad det stå et døgns tid, så er al rust væk og sikkert også malingrester etc. Hovedet kan eventuelt poleres med eksempelvis Slipol. Skal øksen kun anvendes dekorativt kan du overveje også at give hovedet en gang klar lak, så den blanke finish holder længere (til gengæld giver et lag lak mere arbejde med at gøre den pæn igen når behov opstår)
Okay vil prøv forslag dit med hensyn til skaftet.
Men med hovedet; Jeg tror ikke det er rust der sidder der på. Der ligner noget mørk skidt, men det sidder godt fast. Hvis man vælger at bruge saltsyre til at fjerne det med, tager skaftet som hovedet sidder på så ikke skade eller kan det godt holde til en gang saltsyrer?
Og hvor kan man købe saltsyrer ?
Jeg gætter på, at hele øksen har fået et godt lag lak i tidernes morgen, netop for at rustbeskytte den hvis den skulle ligge på lager. Prøv først med lakfjerner på hele øksen og se hvad der sker. Det skader hverken træ eller hoved.

Hvis der derefter er behov for lidt rustfjerning kan det måske ske som pletrens, der ikke berører træskaftet. Men et godt økseskaft går ikke i opløsning af en smule saltsyre. Du kan evt. lave en lille prøve først, der kan slibes bort, hvis resultatet er uønsket. Men oftest vil syren medvirke til at blege træet, hvilket du vel måske også efterlyser?

P.S. Saltsyre kan du købe i et hvilket som helst byggemarked og Bilka for den sags skyld. Ganske alm. 32% er glimrende til formålet
du kan også prøve med coka cola i et fad også lade den stå ca et døgn også holder man op med drikke cola det er stærke sager
vil syre ikke gøre træet sort...? Mener jeg at have hørt en gang.

Kan hovedet ikke bare slibes med at fint sandpapir?

mvh jan
Du bruger oxalsyre til at lysne og fjerne pletter på træ (jf. Borup kemi).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også