stævnrør

jeg er kommet til at købe en ny diesel motor og skal derfor have et nyt og større stævnrør i båden.
det gamle stævnrørs hul er 35 mm. i diameter og skal bores op til 46 mm.
længde er 15 cm. og det er igennem glasfiber.
hvordan og med hvilket værktøj får jeg boret så jeg beholder den samme stigning og retning.
mvh. KNUD
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Knud
det kræver at du er en lille smule kreativ :-)

jeg har med held udført ovennævnte operation et par gange efterhånden - forklaring følger -----

det kræver lige et par kop bor -

et kopbor der er ø 35 indvendig og et der er 46 udvendig og en stump 5 mm alu plade ell. tilsvarende og en lang bolt der passer i kopbor holderen----

du gør nu det at du borer med kopboret på 35 indv. i pladen og laver dig et styr til kopborholderen sætter bolten igennem det lille hul i den runddel du har boret ud af pladen - monterer nu ø 46 kopboret og "styret" i kopborholderen - vupti du kan nu opbore hullet til det nye stævnrør og har styr på det hele vejen - når hullet er boret sætter du stævnrøret i med akslen igennem ( uden at støbe i første omgang) derefter motoren ned på sin plads - du kan så rette aksel og motor sådan nogenlunde ind efter hinanden og eftflg. støbe stævnrør fast

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

tak får det gode råd.
jeg har sat en kammerat til at dreje mig en rundstok på 35mm + 100mm.
så har jeg styr på det hele. håber jeg.
mvh. KNUD
Hej Knud
Lyder som om du har fundet fidusen - rundstokken er også en go måde at klare jobbet på - men gi den en smule smørelse så den ikke klemmer sig fast i hullet :-)
sjovt nok blev jeg idag jagtet ned på marinaen for netop at opbore og montere et nyt stævnrør i en træbåd - det tog ca. 2 timer med opretning bore og montage - god arbejdslyst

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis