Gulvvarme på 1. sal

Hej

Jeg er netop startet på en gennemgribende renovering af 1. salen i vores hus fra 1937. De gamle plankegulve er godt på vej til at blive brækket op, for at få etableret gulvvarme (varmefordelingsplader med fyrreplanker ovenpå). Vi vælger højest sansynligt et trådløst system fra Danfoss. I den forbindelse har jeg et spørgsmål som går på, om det lovgivningsmæssigt (såvel som andre hensyn der skal tages), vil være OK at montere kompakt shunt, fordelerunit samt masterregulator et sted på 1. salen, således der ikke skal trækkes slanger for hver kreds (5 styk) helt ned i kælderen, hvor fjernvarme samt veksler er at finde. Jeg ville jo da kunne nøjes med 1 fremløb samt 1 returløb.?

På et tidspunkt får stueetagen samme tur, og jeg er da klar over, at kredsene her vil skulle have egen shunt, fordelerunit samt masterregulator, som sikkert vil være OK hensigtsmæssigt at placere i kælderen.

Vil det være en OK løsning?

De bedste hilsner Ole.
Hej Jeg er netop startet på en gennemgribende... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter

Med hensyn til strømforbruget har du ret, der er det ikke hensigtsmæssigt med flere pumper. Hvis jeg vælger den "decentrale" løsning, ender jeg op med to, en for 1. etagen, og en for stueplan. I kælderen er der radiatorer, som kører direkte på fjernvarmen.

Tanken med larm fra pladerne har strejfet mig. Flere steder har jeg læst, at de kun må gøres fast i den ene side, hvad har du gjort? Er det når du går rundt på gulvet, at det larmer, eller?

Hilsner Ole
Hvis du har direkte fjernvarme, så må du vist slet ikke lave det selv.

Jeg har lagt dem på løse forskalning, som så igen hviler oven på isoleringen (papiruld).

Da jeg lagde gulvet gav jeg det et par skruer igenne, feren på gulvbrudderne (30x180 fyr gulv), plataflex skruer er rigtig gode, og de kan komme ud igen, vælg torx modellen. Dette for at brædderne med fordelings pladerne på, skulle trække sig helt op under gulvbrædderne, er det forståeligt.

Men hold da helt kæft et lorte arbejde at ligge de slanger, de hopper op af sporerne. Du skal have noget så du kan trække af rullen. Se evt. mine tidligere indlæg om pex og en masse bandeord.

Nu er det 2 små rum med ca. 8 m2 i hver, så jeg har ikke mange lige stræk.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvad fjernvarmen angår tror jeg bestemt heller ikke, at det er noget jeg selv må rode med. Men det er rart at have "snakket" forskellige muligheder inden håndværkeren kommer på besøg, synes jeg.

Jeg forstår godt din forklaring. Men har du en idé om hvad det er der larmer. Opvarmning og nedkølning? Når du bevæger dig rundt på gulvet?

Jeg tror jeg har været forbi nogle af dine indlæg om pex :-)

Hilsner Ole
Jeg tror det er min konstruktion under gulvet der larmer under opvarmning. Jeg vidste ikke det med tilspænding kun i een side, før jeg læste et indlæg her inde bag efter. Jeg har ikke problemer med larm i stuen, her er pladerne sat direkte op under det gamle flotte plankegulv fra 1918, dette ned fra kælderen. Varmepladerne er her sat fast med 8 små 15 mm. skruer i hver plade.

Jeg overvejer at sætte flowet lidt ned så jeg får en mere flydende on/off, læses rummet varmes lidt langsommere op.

Tror det vil hjælpe.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis