Gulvvarme på 1. sal

Hej

Jeg er netop startet på en gennemgribende renovering af 1. salen i vores hus fra 1937. De gamle plankegulve er godt på vej til at blive brækket op, for at få etableret gulvvarme (varmefordelingsplader med fyrreplanker ovenpå). Vi vælger højest sansynligt et trådløst system fra Danfoss. I den forbindelse har jeg et spørgsmål som går på, om det lovgivningsmæssigt (såvel som andre hensyn der skal tages), vil være OK at montere kompakt shunt, fordelerunit samt masterregulator et sted på 1. salen, således der ikke skal trækkes slanger for hver kreds (5 styk) helt ned i kælderen, hvor fjernvarme samt veksler er at finde. Jeg ville jo da kunne nøjes med 1 fremløb samt 1 returløb.?

På et tidspunkt får stueetagen samme tur, og jeg er da klar over, at kredsene her vil skulle have egen shunt, fordelerunit samt masterregulator, som sikkert vil være OK hensigtsmæssigt at placere i kælderen.

Vil det være en OK løsning?

De bedste hilsner Ole.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din løsning er meget fin, og der er ingen problemer hverken lovmæssigt eller funktions mæssigt.

Venlig hilsen

Klaus
Tak for din kommetar Klaus, jeg tror det bliver sådan så.

Det udløser lidt et tillægsspørgsmål :-)

Hvilken rørstørrelse bør jeg anvende til frem- og returløb, de 5 kredse skal opvarme et samlet areal på ca. 80 m2?

Hilsner Ole
Hvordan vil du lave "underlaget" til gulvet?
Med varmefordelingsplader mellem blælkerne og plankerne direkte oven på? Hørte man kunne få et spånpladegulv som havde fræsninger til gulvvarmeslanger hvor varmefordelingspladerne passede ned i.

 

Citat fra StenKrog

bliver det ikke JÆVNT dyrt med kobberrør ift. 20mm pex ?


Pexrør er for bøsser wink

min vurdering er at man ikke skal bruge pexrør her, det kan godt være du kan købe 1 meter pex 20*2 i jem of fix til kr. 4.95, men at benytte det fra varmekilden til gulvarmeshunt, det mener jeg bestemt ikke er rigtig.

18 mm blød kobberør fås for ca. 40-50 kr. meteren, og det holder i minimum 100 år.

Der skal måske kun bruges 10-15 meter, og så er det jo ikke volsomt

Velig hilsen

Klaus
aah okay.. det var op til shunten...

Altså proff bruger alu pex.. Ingen bruger kobberrør idag.. det er aaallltt for dyrt, ihværtfald hvad jeg ser ude i nybyg og får afvide...
Pexrør er også et godt produkt, men heller ikke helt billigt.

Prisforskellen på alupex og blød kobber rør er ikke særlig stor, så jeg ville foretrække kobber.

Mit hus er 3 år, der er brugt kobberrør fra gasfyr til gulvvarmefordeler (har 2 stk.) så der er ikke alle der bruger alupex.

Velig hilsen

Klaus
Hej alle.

Tak for snak / gode råd :-)

Nif -> Det er korrekt at du kan få gulvspånplade med frigang til gulvvarmeslange. Varmefordelingsplader af alu, har ligeledes plads til gulvvarme slange. Jeg "sparer" enhver form for gulvspånplade, da det er 30 x 183 mm fyrreplanker jeg skal have ovenpå, hvilket sagtens kan bære sig selv, med den afstand mine spær står med. Det vil sige at jeg mellem spær (under færdig gulv niveau) forskaller op således jeg har noget at montere mine varmefordelingsplader på. De steder hvor gulvarmeslangen skal passere mine spær, vælger jeg nok at fræse frigang ved hjælp af en overfræser / rundsav. Herefter monteres fyrreplankerne direkte ovenpå.

Der er flere tråde her på Lav-det-selv der omhandler emnet mener jeg bestemt.

Hilsner Ole.
Jeg har lavet samme øvelse. Jeg har sat min shunt under trappen til 1 sal. Jeg har 2 kredse på 1 sal og 3 i stueplan, der er så autoudluftere på 1 sal. Min shunt pumpe er en Alpha 25-40 (trådløst sæt fra www.vvs-grossisten) og den kan ikke løfte højere en 4 meter. "Mit teknik rum" passede også fint under den førnævnte trappe.

Jeg har ført 22 mm. pex. hen til min shunt.

Sådan nogle pumper bruger meget strøm, så hvis jeg var dig ville jeg overveje een gang til. Vil du ikke komme op på 3 cirkulationspumper i husstanden ?.

PS. studer lige det med varmefordelingsplader som bevæger sig. Mine larmer sørme en del.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis