Lægning af fliser.

Hej,

Jeg er i tvivl om hvilket grus jeg skal bruge ved lægning af fliser ? Der er tale om fliser til terresse og gang stier. IKKE indkørsel.

Er det brolæggergrus som kan bruges ? og hvor dybt skal jeg grave ?

Jeg har hørt at man skal bruge grus med ler i. Er det brolæggergrus ? Og skal man også bruge afrettergrus ?

Sidste spg. Jeg har også en terresse hvor jeg vil fjerne de gamle fliser. Skal jeg stampe det inden jeg lægger de nye fliser ?

TAK
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu skal jeg passe på med hvad jeg siger når du er fra sjælland og jeg fra jylland. men det du kalder grus hedder sand her ovre smile

du skal bare bruge helt alm. gul sand/grus hovedingrediens i enhver grusgrav. der skal dog ikke være ler i, det bruges kun til pigsten og lign.

grav max 25 cm af 20 er faktisk rigeligt til gangareal.

med hensyn til den gamle terrasse ville jeg nok se om det kunne hæves lidt bare for at få 3-4 cm nyt sand/grus på og kan det ikke hæves ville jeg fjerne 3-4 cm stadig for at få nyt på og derfor skal det nye selvfølgelig stampes .(det er nemmere at rette af i nyt sand/grus)

ps: husk at være meget omhyggelig med aftrækket da det ikke er muligt at vibrere fliser.

god fornøjelse til dig og din ryg
herovre på sjælland skal du bare købe alm 08 grus det er fint nok til at lægge fliser i.
Med hensyn til din terasse behøver du ikke lægge nyt grus, medmindre der er meget jord i det.
Du skal bare rive det løst evt vande det lidt hvis det er meget tørt og så ellers stampe det igen og rette det af, så får du samme resultat som hvis du lægger nyt grus.
Med hensyn til materialer find ud af hvor meget du skal bruge af grus, og ring til Sten hansen ringsted. han har altid et godt tilbud, hvor hverken vognladet.dk eller mange andre kan være med,.
Da jeg skulle lægge fliser her for 2 år siden, talte jeg med en fra den lokale grusgrav. Jeg spurgte også om almindeligt grus til at lægge fliserne i, hvor han så sagde, at han ville anbefale med ler i. Han begrundede det med, at når det regner, kan almindeligt grus regne væk fra under fliserne, er der derimod ler i gruset, vil det hele klæbe sammen, og dermed også holde sammen.

Ved ikke om det er korrekt, men jeg købte det med ler, lagde mine fliser, som nu næsten 2 år efter stadig ligger som jeg lagde dem.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis