Strømledninger i fodlister?

Hejsa,

Jeg har lige pillet nogle fodlister af i forbindelse med renovering af væggene.
Det er nogle hule grå grimme plastik lister hvor der er trukket ledninger til stikkontakter i.

Nogle af stikkontakterne har jeg tænkt mig alligevel at fjerne, andre steder vil jeg måske sætte nogle nye i.

Men det jeg tænkte på er, om man må fræse en rille i gulvet (hvorefter der kommer parketgulv på)?

Er der andre smarte måder at gøre det på? Udover at fræse nye riller til det i trælisterne?

T
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fræse en lille rille i væggen istedet, hvis du vel og mærket skal tapesere osv... men kommer jo helt an på situationen.
Evt kan du købe et nyt fodpanel, og et par små lister. Sæt listerne fast i væggen, en ved gulvet, og en ved fodpanelets top. Sæt herefter panelet ovenpå/udenpå listerne og du vil have en "tunnel" bag panelet som du kan føre ledninger i. Så er kablerne også lettere at servicere hvis der skulle blive problemer, i hvertfald lettere end hvis du murer dem inde.
Eneste ulempe er at dit fodpanel så bliver 10-20 mm dybere end normalt.
kunne man finde et light kabel 3x1,5 der kunne ligge i revnen mellem parketgulv og væg ? det ville være det letteste, men nok ikke det mest håndværksmiæssige korrekte. Pas nu på evt gulvvarme hvis du skærer rillen ;-)
Såfremt du benytter kabel, der er godkendt til indmuring, kan du godt fræse det ned i gulvet. Hvis det er trukket fra en 10A gruppe, kan du benytte 3 x 1,5 ellers skal du benytte 3 x 2,5 kvadrat.

Du skal blot huske på to ting:

1) der må ikke være nogen former for skjulte samlinger i det kabel under gulvet.

2) det er IKKE tilladt at udføre opgaven selv - der skal en installatør til det.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Citat fra eldrengen

1,5 kvadrat må vist godt sikres med 13A ;-) MVH


Det er korrekt. Ved "normale" forhold er 1,5 mm2 godkendt til 13,5A og kan derved forsikres med en 13A sikring.

2,5 mm2 er godkent til 18A.

Læs evt følgende inden du laver el-installationer: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862 :p

(eller brug det som opslagsværk)

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

vil det sige at man ikke længere må forsikre en 5x2,5 med 20 A ? det er da ok jvf min stærkstrømsbekendtgørelse ??
Jeg har taget tallene ud fra det, der kaldes "Mindre gode varmeafledningsforhold" for at være på den sikre side. Tallene er hhv. 15,5A og 21A ved "Normale varmeafledningsforhold".

Jeg går blot efter det lave tal for at være ekstra sikret.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

nemlig, men der er mange faktorer der spiller ind, men det er jo også derfor det ikke er en gør det selv opgave. :-)
Enig - se også pkt. 2 i indlæg #5 wink

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis