Flydende eller beton gulve

Hej,

Jeg skal have renoveret gulvene i et par værelser i stueetagen - jeg ved endnu ikke hvad der er under de eksist. parket gulve.

Jeg har tænkt på at skippe betonen og ligge et flydende spånplade gulv på styrolitt G150 og så lamelplanker ovenpå. Der skal være gulvvarme.

Opbygning som følger (oven fra og ned):
14mm lamelplanker
Evt. 5-10mm finer plade
Gulvpap
22mm gulvspånplade med spor for vandb. gulvvarme m. alu fordelingsplader
Fugtspærre, 0.2mm PE folie
300mm styrolitt G150
Opretning, sand

Er der nogen har har erfaringer med denne type gulv kontra traditionelt støbt betongulv med indlagt varme??

Grunden til at skippe betonen er dels at jeg ikke rigtigt kan se hvordan jeg skulle få den derind (ud over i en trillebør) - og dels at jeg vil gerne have det færdigt i en fart når først projektet skal i gang.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen der kender til denne type gulve ??
Nja....
Traditionelt set, så lægger man jo gulvkrydsfineren på strøer, ikke direkte på isoleringen. Jeg ved heller ikke lige hvrodan du vil sætte pladerne fast i isoleringen på denne måde. Det må da blive en kende besværligt ?
Citat fra Twist

Nja....
Traditionelt set, så lægger man jo gulvkrydsfineren på strøer, ikke direkte på isoleringen. Jeg ved heller ikke lige hvrodan du vil sætte pladerne fast i isoleringen på denne måde. Det må da blive en kende besværligt ?


Spånpladerne ligges flydende direkte på styrolit'en (med fugtspærre imellem), så det er faktisk ret nemt! Pladerne skal ikke fastgøres.

Ovenpå spånpladerne ligges overgulvet så også tilsvarende flydende.
Jamen så risikerer du da hurtigt at ødelægge din dampspærre. Hvis en plade flytter sig lidt og den ligger ovenpå PE folien, så risikerer du jo hurtigt at den går i stykker. Lidt afhængig af hvordan du udfører din konstruktion, så vil det betyde en øget risiko for fugt/råd i gulvet ved opstigende fugt/vand. Jeg tror derfor ikke at det er smart at lave undergulvet flydende også. Alternativt, skal du måske flytte din dampspærre til undersiden af isoleringen, eller hvis du lægger to lag plader som anbefalet, så evt. mellem to pladelag, men det ved jeg heller ikke om det er en god ide. Spærren skal under alle omstændigheder helst ikke i kontakt med "bevægelige dele".
Er det noget du har nogle konkrete erfaringer med eller er det "bare" formodninger. Jeg kan ikke så hvordan pladerne skulle kunne ødelægge fugtspærren, evt. kunne der ligges en gulvpap imellem folie og plader så eventuelle minimale forskydninger ikke river folien.

Sundolit forekriver folie direkte under pladerne, se på http://www.sundolitt.dk/default.asp?menu=707
Nøh.. Jeg har jo ikke lavet en sådan konstruktion. Men jeg ved at hvis man har problemer med optrængende fugt, så vil huller i dampspærren give problemer i trægulve (er sket hos min fætter der lige måtte bo med tre børn i et feriecenter hele vinteren mens gulvet blev skiftet... Brrrr). Hvorvidt eller måske nærmere hvor ofte problemet vil opstå hvis du lægger et flydende gulv oven på dampspærren kan jeg ikke sige noget om. Jeg ved dog at man hurtigt får flænset et hul i en dampspærre hvis man ikke behandler den pænt.
Men jo, lidt gulvpap eller lign. til at tage bevægelserne vil nok være en god ide.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis