Bore hul i sten

Jeg skal have boret nogle huller på 4 cm i diameter og ca. 10 cm dybe i nogle større sten, fx en kampesten...

Jeg har overvejet et diamantbor, men kan ikke finde et i passende størrelse - er der nogen der ved hvordan man lettest får boret sådan nogle huller og om en almindelig slagboremaskine kan bruges til opgaven ?

eventuelt hvis nogen har erfaringer med ligende opgaver tager jeg meget gerne mod inputs :-)

Nok ikke den bedste håndværker i verden, men prøver da ;-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
[Indlæg slettet]

Nok ikke den bedste håndværker i verden, men prøver da ;-)

Jeg har boret 4stk. 12mm huller i en stor granitsten. Til dette blev der brugt en borehammer og et 12mm gennemføringsbor (800mm langt).
Først kører man uden slag indtil man har lavet et par milimeter dybt hul, så slag på, og derudaf. Jeg skulle hele vejen igennem stenen, så det tog lidt tid, og da jeg var færdig med det første hul var maskinen rimelig varm. Så for maskinen (og min) skyld tog jeg en kaffe pause på en halv time.

Jeg skulle bruge stenen til et vandfald og ønskede at vandet kom op flere steder på den store sten. Jeg fik senere at vide at stenen godt kunne finde på at springe, når man bore i den. Men det kræver vist lidt uddannelse som stenhugger for at kunne forudsige den slags.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Stenen sprænges også oftere hvis man borer med slag. Det bedste er at "sejtrække" med en god maskine. 4 cm i diameter lyder også som noget man kan købe et kopbor til.
du kan lege en diamant boremaskine med bor fra ø 10mm til meget stort,
prøv evt ramirent.dk eller cramo.dk de har det udstyr til en 400-600kr pr dagwink
Måske du skulle overveje at køre forbi en stenhugger? Nogle gange bliver man overrasket over, hvor billigt det kan gøres....

Pas på med slagbor og kopbor med pånittede boreplatter - det er normalt "ikke god boreskik"....wink

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis