Mærkelig svamp

Har fundet en svamp under et gammelt fyrretræ. Den er brunlig og ligner mest af alt en lille hjerne. Mellem 5 og 10 cm stor. Og der er rigtig mange af dem, selv om de står lidt spredt.
Har prøvet at bestemme den på http://www.mycokey.com/ men kan ikke rigtigt finde ud af hvilken familie det er, og så kommer man ikke så langt.

Jeg har ingen planer om at spise den, så jeg er ikke i akut livsfare, er bare interesseret i at høre hvad det er for en slags.
Kameraet blev hugget på ferien, så det nytter ikke at spørge efter et billede.

Green

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et par billeder så er der måske nogen der kan fortælle mig hvad der gror under fyrretræet.

Green

Aha - tror der er nogen der har drillet dig og sået abehjerner...GG

Sniffer  
Hej green.

Det er en morkel. så vidt jeg kan se er det spiselig stenmorkel. den er meget giftig i rå tilstand,men kan spises efter efter særlig tilberedning.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeps det er den. Mange tak.

Det passer også med sandjorden og fyrretræerne. Ærgeligt at den ikke er spiselig, der er ellers mange af dem.

Green

Hej Green

Morkler er i høj grad spiselige - anses for en af de bedste spisesvampe - men de må ikke spises i rå tilstand.
Der findes et stof i dem, som i rå tilstand, i forbindelse med mavesyre, danner et giftigt produkt, men stoffet uskadeliggøres ved tilberedning og/eller tørring.
Morkler er netop fremme på denne årstid.

mvh
gug
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis