Vurdering af bærende væg

Jeg skal til at have lavet mit køkken og vil i den forbindelse vælte en væg. Jeg er rimelig sikker på den ikke er bærende. Men jeg kunne godt tænke mig at få en proff til til lige at kigge på det.
Kan lige oplyse at jeg har et Rosehus fra 1968 med indvendige gasbeton vægge (kan en gasbeton væg overhovedet være bærende?)

Mit spørgsmål:

Hvem skal jeg have fat i for at vurdere om en væg er bærende ? arkitekt, ingenør, murer, tømrer eller måske en helt anden ?
Hvor meget koster det at få vurderet det ? Jeg har gjort klar så han kan se alt oppe fra loftet. Snakker vi 500-1.000 kr. eller 5.000-10.000 kr. ?
Hvad med forsikring hvis det nu viser sig den var bærende ?

Håber nogle kan hjælpe.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke en håndværker i vennekredsen, eller en som kender en som engang har kendt en. Det vil max tage 15 minutter at vudere, så en regning på en tusse ville være at tørre røv i samme.
Prøv at lave en skitse (grundtegning) af dit hus med lidt forklarende tekst og læg det i forum'et.

 

jeg havde en bygningsingeniør på projektet. Skaffede tegninger på huset (fra teknisk forvaltning hvis du ikke selv har en kopi) han tog lidt mål og en uge efter havde jeg tegninger og beregninger. Pris: 5000 inkl moms. Hvis det så bliver lavet efter forskrifterne dækker både forsikring og tingene er i orden ved evt senere salg.
Så vidt jeg husker, er et Rosehus den sædvanlige konstruktion, et rektangulært etplanshus med gitterspær, og er det tilfældet er væggen sikkert ikke bærende.

Her er et par pejlemærker du kan bruge hvis du selv vil checke et par ting.

1. Som nævnt, hvis der er gitterspær, er det ikke særligt sandsynligt at væggen er bærende. Hvis væggen yderligere går på tværs af huset (samme retning som spærerne) er den ikke bærende.
2. Hvis væggen er meget lang og står ca. midt i huset i længderetningen, kan den være bærende, men det er ikke sikkert. Så kan du checke om der er opklodsninger mellem toppen af væggen og spærerne. Har væggen ingen kontakt med spærerne, er den ikke bærende.

Ovenstående skulle være nok til at du selv kan afgøre om væggen er bærende eller ej. Enhver fornuftig murer eller tømrer kan med sikkerhed vurdere dette.
I spørgsmålet om, hvorvidt væggen indgår som vindstabilisator er svær at sige, men medmindre du fjerner hele væggen ud til evt. ydermure, ville jeg ikke være bekymret.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Det var dog en ualmindelig negativ signatur du har MikeMarBjerg.
Er du sikker på at du overhovedet har noget at gøre her på LDS ?

V.h. Håndværkeren
Citat fra Buch

Så vidt jeg husker, er et Rosehus den sædvanlige konstruktion, et rektangulært etplanshus med gitterspær, og er det tilfældet er væggen sikkert ikke bærende.

Her er et par pejlemærker du kan bruge hvis du selv vil checke et par ting.

1. Som nævnt, hvis der er gitterspær, er det ikke særligt sandsynligt at væggen er bærende. Hvis væggen yderligere går på tværs af huset (samme retning som spærerne) er den ikke bærende.
2. Hvis væggen er meget lang og står ca. midt i huset i længderetningen, kan den være bærende, men det er ikke sikkert. Så kan du checke om der er opklodsninger mellem toppen af væggen og spærerne. Har væggen ingen kontakt med spærerne, er den ikke bærende.


Huset er helt som du beskriver og væggen er parallel med spærrene. Men jeg prøver lige at tage nogle billeder i morgen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis