Da båden skulle op....

Hej

Her I Januar skulle min 27 fods båd op af vandet. En vognmand der har stor erfaring kom og skulle trække den op. Bælterne blev placeret, og vi har ikke noget at gå ud fra ( markeringer fra før mv ) så vi måtte "føle" os frem.
I stævnene gik det helt fantastisk, men men men, da han langsomt skulel hejse den op, kunne jeg se at bæltet PRÆCIST sad på bunden af skruens, holder, altså hele det rør der fører op i motoren. Dette betød jo at, havde jeg ikke set det rettidigt, så ville motoren skulle holde vægten, da båden slap vandlinjen.
Men mit spørgsmål er som følger, hvorledes kan jeg sikre mig at der ikker er sket en skade, eks den gummipakning der sidder i støbningen er gået?
Eller andre skader? Vi så det i tide, men i forhold til hvor meget vægt den allerede har måtte børe, aner jeg ikke.

Det var mit ansvar at skulle sætte agterbæltet, men jeg så det ikke i et meget uklart havnebassin.

Men er der nogen der kan hjælpe med et råd?

Endvidere vil jeg gerne høre om der findes steder på nettet, hvor man som nybegynder kan finde alskens fagudtryk vedr. både.
Jeg er meget bland med luv, læ osv.... smile

På forhånd tak

Bjørn

smile Its a pleasure to own a Leisure....
Hej Her I Januar skulle min 27 fods båd op af... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej hej

I min båd er der brune plaststøbte former der udgør gulv og sider på køjerne osv. Da noget er slemt tilredt med ridser og lign, tænkte jeg om der findes noget man kan male det med, ja uden at det ville fremstå som alt for hjemmemalet, hvis I forstår.
Måske er det ikke muligt?

Endvidere vil jeg gerne ændre en konstruktion. Da jeg er ved at bygge mit toilet ud og derved har et rum til ingen nytte, ville det være mere praktisk, om jeg kunne forlænge stævn-sove-stedet. Da jeg er 206 cm høj ,ville det være smart. Men der sidder en massivplade mellem toilettet og stævnen. Kan man fjerene den? Har den en afstivningsfunktion?

Det er så spændende at eje en båd....

Mange hilsner

Bjørn

smile Its a pleasure to own a Leisure....
Der findes også en bog der hedder "Sejlads for dummies" som er gangske god. Jeg syntes dog at titlen er forkert oversat... dummies betyder nemlig nybegynder og ikke som dummehoveder som mange tror..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra lynæs

Til klopf.
Jeg ser desværre at du er ved at indføre et bregreb, som man vel kunne kalde nedgørelse af andre medlemmer af LDS. Det håber jeg ikke skal til at være normen her. Det er klart at hvis man spørger her så må man ta' de svar, der kommer. Man kan så selv sortere, udelukke personer man ikke gider eller undlade at læse deres indlæg. Jeg er sikker på, der findes mange, der forsøger at hjælpe, nogle mere kvalificerede end andre. Der er sikkert også nogen, som bare skriver noget for at være med, måske får de en følelse af at deltage, være med, og det er vel også ok. Så er vi nogen som tror vi ved en fandens masse, som vi vil delagtiggøre andre i, det må andre så leve med.

Sorry - det var ikke ment som en kommentar til nogen som helst på LDS. Jeg råder blot vores nye mand til ikke at lade sig hæmme af de personer der ikke egner sig til at kommunikere med nybegyndere. For hvis han vitterlig er ny i branchen er der en mio. ting at lære, og lader man sig først kue af den type jeg henviser til, bliver det svært.
Jeg startede selv med at kigge på båd sidste sommer, og tro mig - jeg har mødt flere der næsten ikke har kunne tage mig seriøst, når jeg talte om at lave gulv indendørs. Eller at lave køkken i båden. Det hedder det jo ikke når man er rigtig sømand.

Men igen - undskyld.
Det var på ingen måde ment som nedgørende overfor LDS's medlemmer.
Vi er vist snart nødt til at bede om lidt fotografisk dokumentation inden der svares, men noget der ligner afstivninger, er det sikkert, og kan ikke lige uden videre fjernes. Det lyder som et skot du vil fjerne, og det kan meget vel være et sted hvor en af dine mastewirer ( stag ) er fastgjort og så skal det være der, måske i en anden udformning.
Stort set alting kan males, Hempels lille hæfte gir råd, men få nu alt andet færdigt først.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
vedr. de mange sejlerudtryk, så er de i al almindelighed på vej ud, og det er vel ret beset kun ganske få der stadig benyttes. Pantry er vel et af dem, som er ved at blive erstattet af køkken, jeg tror at alle ord for ting, som også findes i land, vil blive erstattet af landord, hviket vel også er det fornuftigste for at undgå misforståelser, visse ord er jo ikke lige til at ændre og andre må man håbe bli'r

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis de køjesider og andet du omtaler er af glasfiber (hvad jeg tror) så kan jeg anbefale at male dem med Hempels to-komponent lak/maling der hedder "Poly Best". Det giver en hel glat og blank overflade med meget stor holdbarhed, og enten med en planstryger (hvis det er store flader) eller med en fin lakpensel er det muligt at få et meget flot resultat der ikke ser hjemmelavet ud.

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Jeg talte for nogle år siden med en italiensk bådagent og udlejer. Vi talte engelsk, og jeg faldt helt igennem da jeg dengang ikke kunne ret mange sejlerbegreber på engelsk. - Tror I han ville leje mig en af sine 30 fods sejlbåde?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også