Da båden skulle op....

Hej

Her I Januar skulle min 27 fods båd op af vandet. En vognmand der har stor erfaring kom og skulle trække den op. Bælterne blev placeret, og vi har ikke noget at gå ud fra ( markeringer fra før mv ) så vi måtte "føle" os frem.
I stævnene gik det helt fantastisk, men men men, da han langsomt skulel hejse den op, kunne jeg se at bæltet PRÆCIST sad på bunden af skruens, holder, altså hele det rør der fører op i motoren. Dette betød jo at, havde jeg ikke set det rettidigt, så ville motoren skulle holde vægten, da båden slap vandlinjen.
Men mit spørgsmål er som følger, hvorledes kan jeg sikre mig at der ikker er sket en skade, eks den gummipakning der sidder i støbningen er gået?
Eller andre skader? Vi så det i tide, men i forhold til hvor meget vægt den allerede har måtte børe, aner jeg ikke.

Det var mit ansvar at skulle sætte agterbæltet, men jeg så det ikke i et meget uklart havnebassin.

Men er der nogen der kan hjælpe med et råd?

Endvidere vil jeg gerne høre om der findes steder på nettet, hvor man som nybegynder kan finde alskens fagudtryk vedr. både.
Jeg er meget bland med luv, læ osv.... smile

På forhånd tak

Bjørn

smile Its a pleasure to own a Leisure....
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der er højst sandsynligt ikke sket skade, hvis bæltet sad helt inde ved skroget, en Leisue er normalt stækt bygget, det hedder stævnrøret det der er løftet i, og det er normalt støbt godt fast, men tjek lige det hele og drej din skrueaksel rundt og se om den løber ( ikke bevæger sig sideværts ). diverse udtryk kan findes flere steder på nettet, men det kommer nok hen ad vejen

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg er selv nybegynder, og det bedste råd jeg kan give dig er at blive aktiv på det bådforum der passer dig bedst. Det kan være her på lav-det-selv eller andre steder. Og du skal være aktiv - dvs. stil alle de spørgsmål du har. Der er masser der kan og vil svare. Der er også nogle båtnakker der svarer tåbeligt, men dem ignorerer du bare. Og en dag, når du har lært noget om at have båd - er det dig der kan svare.

Du har ret i at der er mange bådspecifikke udtryk, og det er en god idé at lære dem med tiden. Men igen -hold dig ikke tilbage med at kalde et gulv for et gulv, en væg for en væg, indendørs for indendørs osv. selvom det på bådsprogt hedder noget andet. Det hele kommer med tiden, og hvis båtnakkerne er på banen vil du sikkert få at vide at det hedder dørk, skot, om læ osv. osv. Båtnakkerne er kommet af med det der nager dem, og du er blevet klogere.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med dit første spørgsmål.

Jeg går ud fra at det er en motorbåd du har. Er det rigtigt?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
du skriver at det er dit ansvar at stroppen sad rigtigt men jeg er sikker på at det er vognmandens ansvar hvad nu hvis han havde tabt den fordi den ikke sad rigtigt .det er altid kranføreren der skal sikre at alt er i orden
mvh kim

der er altid solskin bag skyerne

tak for tilbagemeldingerne...

Ja man skal jo stille de spørgsmål som nogen vil ryste på hovedet af, men jeg er nu ret ligeglad. Er lærer, og siger gerne til mine elever at der findes som regel ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar... som regel! smile

Men jeg vil klart se Lynæs, om der er noget ved stævnrøret. Tak!

Ja og tak for linket klopf. Min bud er en sejlbud, engelsk bygget, og er vist ret sjælden i den fod str jeg har. Desværre. Ville være skønt med nogle jævnbyrdige inden for denne klasse. Men jeg tager til takke med alle de generelle informationer man kan få, og ikke mindst hjælpen.

Bjørn

smile Its a pleasure to own a Leisure....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
biggrin
Citat fra Leisure

Endvidere vil jeg gerne høre om der findes steder på nettet, hvor man som nybegynder kan finde alskens fagudtryk vedr. både.
Jeg er meget bland med luv, læ osv.... smile

På forhånd tak

Bjørn


Hej Bjørn

Jeg kommer til at tænke på en bog der hedder "Jan og Anne står til søs"

Det er godt nok en børne/ungdomsbog i tegneserieform rolleyes

Men hovedpersonerne får sølivet forklaret af en gammel søulk på havnen - og det gør han så godt at både børn og voksne kan følge med - alt hvad der er grundlæggende sejlerviden og udtryk bliver gennemgået

Så må du holde den skjult for sejlervennerne smile

Den er skrevet af en hollænder der hedder "Jan Dirk van Exter" og godt oversat

Med venlig hilsen

Fladder
Placeringen af stropperne skal selvfølgelig være rigtig, og det frække svar er, at det finder man ud af efterhånden! Men når du nu har set at det kan gå galt og hvorfor, så skriv ned hvor stropperne skal sidde, fx. i forhold til skødespil o.a. Hos mig er det i hvert fald sådan, at når vognmanden kommer om foråret så kan jeg da ikke lige huske hvor det var stropperne skal sidde for at båden løftes rigtigt. Det kan jo godt være at det er vognmandens ansvar, men det er jo kun en ringe trøst hvis man efterfølgende skal have besvær med reparationer etc.
Jeg mener ikke at Leisure er helt ukendt i DK, så det må være muligt at finde andre ejere. Prøv fx. www.udkig.dk, hvor der både er data for de forskellige Leisure-både og en liste over andre ejere, som evt. kan kontaktes for info og erfaringer.
Velkommen på vandet!

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Til klopf.
Jeg ser desværre at du er ved at indføre et bregreb, som man vel kunne kalde nedgørelse af andre medlemmer af LDS. Det håber jeg ikke skal til at være normen her. Det er klart at hvis man spørger her så må man ta' de svar, der kommer. Man kan så selv sortere, udelukke personer man ikke gider eller undlade at læse deres indlæg. Jeg er sikker på, der findes mange, der forsøger at hjælpe, nogle mere kvalificerede end andre. Der er sikkert også nogen, som bare skriver noget for at være med, måske får de en følelse af at deltage, være med, og det er vel også ok. Så er vi nogen som tror vi ved en fandens masse, som vi vil delagtiggøre andre i, det må andre så leve med.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Fladder

Jeg siger dig så mange mange tak! Du kan tro jeg kan bruge den bog til noget. Med stolthed vil jeg sidde i børneafdelingen og suge al den viden til mig smile

Mange hilsner

Bjørn

smile Its a pleasure to own a Leisure....
hej klopf
jeg syntes at du lyder som en af de båtnakker du selv skriver om har du en dårlig dagsad

der er altid solskin bag skyerne

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også