spg. til drivhus jord og vagtler

Hej

Skal ud og investere i drivhus. Vil grave gulvet ned således at der kommer kant rundt om gulvet så det holder jorden inde og det er lidt a la højbede rundt i drivhuset. Men hvilken jord er bedst at holde tomater, agurk, melon, vinduer, fersken i ? skal jeg hen i en grusgrav og hente harpet muld eller skal det være spagnum og hvad med gødning ? Har hørt mange holder vagtler i drivhuset for at tage ukrudt, men jeg tænkte nu mest på det for hyggens skyld at have et par gående mens man sidder og får styr på sine planter - nogen der ved hvor stort huset skal være for at det er ok at holde vagtler i drivhuset?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra bunden af skal du sikre, at du har god dræning (eksempelvis gruslag) så du ikke får omdannet dit drivhus til en mose.
Til de planter du beskriver vil jeg mene, at det er væsentligt, at jorden ikke pakker og bliver tung og kold, så derfor noget varieret struktur i materialet. Samtidig skal den være næringsrig.
Det du beskriver, altså at blande en god muldjord med spagnum og eventuelt noget husdyrgødning lyder som en god ide eventuelt med lidt kompost. Man kunne også bruge champignonmuld. Husk at dosere gødningen jævnt således at planterne hele tiden har noget at leve af fremfor at "servere i klumper", som giver uens vækst og i værste fald svidning af rødderne.

M.h.t. jord til dine "vinduer" som du skriver, tror jeg ikke de stiller særlige krav wink

Selv i et 10m2 drivhus vil du sagtens kunne have et par vagtler. Men vær opmærksom på især varmen. Du skal sikre, at de altid har vand, kan komme i skygge (kølig) og ikke får træk. Udover at vagtlerne napper lidt ukrudt så tager de også insekter ligesom agerhøns. Det er nok i deres rolle som biologiske skadedyrsbekæmpere, at de rigtig gør en forskel.
[Indlæg slettet]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis