gasogen kedel, forøget effekt med shunt?

hej

har i lang tid ville have et nyt fyr og faldt forleden over en brugt vigas gasogen kedel. der fuldte en termisk 3-vejs ventil med. men da vi hurtigt ville har sat fyret op, for og se om det virkede, prøvede vi og montere den uden shunten. vi fik det forbundet til vekslerne på min akkutank. men synes fyret soder meget. kan det skyldes at temperaturen på returen ikke er høj nok? mistænker også mit træ for at være lidt for vådt. desuden kommer underforbrændingen ikke ordenlig igang, og tænkte om det kunne skyldes den lave retur temperatur (køler forbrændingen)? har desuden vedhæftet et billede med hvordan jeg havde tænkt mig at montere shunten. er det den rigtige måde?

Med venlig hilsen
Thomas Mattesen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg har forstået er det overordentligt vigtigt, at du sørger for at returen ikke kommer under 60 grader på en pladejernskedel, for at undgå den tærer væk for dig.
Jeg ville hurtigst muligt få monteret den shunt, der sørger for at kedlen har det godt.
Min erfaring med vådt brænde er, at det er noget gylle. Køb nogle træbriketter til at få tørret kedel og skorsten ud med ret jævnligt, og sørg for at dit brænde er ordentligt tørt.
Jeg er stor tilhænger af støbejernskedel og så en stille og rolig skortensbrand en gang imellem!! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror på at du har forklaringen med den manglende shunt og det våde brænde. Din kedel skal op en vældig høj temp. for at virke optimalt.
Min alm kedel blev meget slimet og ækel inden i af det våde brænde og din vil nok lide meget mere.
Prøv nu at købe lidt træbriketter og se om ikke det løser dine kvaler.:-)

Med venlig hilsen
ktm

 

nogen der kan tyde min tegning og fortælle om det er den rigtige måde og forbinde ventilen på?

Med venlig hilsen
Thomas Mattesen
Din tegning er ikke helt rigtig....

Shunten skal monteres så den blander fremløbsvand i returvandet - altså som en by-pass umiddelbart efter kedlen

Husk dog at sørge for at du har både pumpe og ekspansion på kedelside af shunten

Med venlig hilsen

Fladder
Annonce
nogen der kan lave en simpel tegning af hvordan det skal forbindes?

Med venlig hilsen
Thomas Mattesen
Har ikke evner til at tegne her confused

Du tager den streng du har tegnet fra returen og til din akku-tank, og vender den så den går lodret op til fremløbet fra kedlen

Når kedlen så er kold og shunten er helt åben vil vandet kun cirkulere i kedlen (gennem din by-pass fra frem til retur)

Efterhånden som kedlen opvarmes vil shunten begynde at tage mere vand fra dit anlæg og mindre direkte fra fremløbet

En helt anden historie er din akkutank
Du får ikke meget varme over i den uden cirkulation og en ladeventil f.eks. Laddomat

Håber det er til at forstå smile

Med venlig hilsen

Fladder
opop%20streg%20diagram%20ur.jpg

Med venlig hilsen

Fladder
til Ktm : slimet kedel skyldes først og fremmest at du har en gennemforbrændingskedel og sikkert ikke en akkumeleringtank. Skrot kedlen og få en underforbrændingskedel/gasogenkedel som f.eks. vigaskedlen

Der findes ikke mange støbejerns kedler der er beregnet til træ, ca. 1% støbejernskedler bygget typisk som gennemforbrænding er derfor effektive ved fyring med olie eller koks samt. stokkerindsats.

Men husk altid akkumeleringstank når der skal fyres med træ (ikke pillefyring) da træ jo er et meget gasrigt brændsel (over 70 %, derfor underforbrænding), da fyringen kun er effektiv når der er et forbrug. Når anlægget stopper med at kalde på varme vil kedlen lukke for luften og kedlen soder til.

Til mattesen : Når man har akkumeleringstank skal fyret brænde for fuld knald indtil at tanken er varmet op. Derefter lader man fyret gå ud og dagen efter eller hvornår det bliver nødvendigt tænder man op igen. Aldrig indstille fyret til f.eks. 60 grader og så bare fylde brændsel ind for at holde temp der. Det vil resultere at fyres lukker for luften og derved bliver gasserne ikke brændt af. Altid fuld knald aldrig fissefyrer (det er kun ved koksfyring man kan gøre det, da der er under 5 % energi gemt som gas)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis