Vores have..

Hej smile

Jeg læste lige tråden om round-up, og ville lige skrive lidt om min have.

Tja, vi er mange der er enige om at round-up ikke skal bruges i privathaver - men hvem bruger det så?

Jeg må da indrømme at tanken om at bruge round-up har strejfet mig. Meeen, når man først får en spade, hakke og rive i hånden, så gider man sgu ikke stå og blande kemikalier..

Ukrudt skal da bare hives op med hænderne!

Det ukrudt mellem fliserne, kan brændes væk med en gasbrænder. Men helt ærligt, hvorfor fjerne det? Det pynter da - efter min mening. En gang i mellem, kan man rive det op.

Vi har fjernet nogle buske, og jorden er lidt knoldet. Jeg har jævnet det så meget som jeg nu gad den dag. Jeg kører min græsslåmaskine over 1 gang om ugen, og allerede nu har det jævnet sig, og græs er begyndt at komme op. (har bredt sig fra græsplænen)

Hvorfor i alverden skulle jeg dog plane det ud, vende jorden, tromle, så græs, vande, skræmme fugle væk osv, når det hele kommer af sig selv med lidt tålmodighed?

I år er jeg også blevet enig med mig selv om, at mulvarpen godt må bo i min græsplæne.
Godt nok er der et par jordknolde, men når man fjerner lidt af jorden, så kan man køre græsslåmaskinen over, og så bliver det lidt jævnt igen. Den ved godt at jeg ikke vil have for mange knolde, så den har ikke lavet flere unoder her i foråret.

Vores have er ikke flot og velplejet. Vi har enkelte bede, som vi plejer.

Da vi overtog haven i starten af foråret for 3 år siden, anede vi ikke at det hele var så tilvokset. Haven var slet ikke plejet i 3-4 år før vi flyttede ind.

Vi har bare holdt det meste nede, og så har vi en gang i mellem haft en weekend, hvor vi går "amok". Det begynder at se helt flot ud nu - altså flot på den rå måde wink

Herude i nybyggerområdet får folk bygget flotte store huse, og får anlagt have for flere hundrede tusinde - hvad pokker får de dog tiden til at gå med når der er håndværkere på? Hvad skal de lave når Polles-rullegræs er lagt på, herregårdssten er lagt og hækken er gravet ned (kommer i 180 cm højde fra starten)?

Skal det ikke også være lidt hyggeligt?
Må det ikke være lidt rodet, så man kan se at der bor nogen? Er det bare mig der har et forskruet forhold til det at have have?

Hvor meget bruger i pr. måned på at holde jeres have?

Mvh
ThomasB
Hej Jeg læste lige tråden om round-up, og... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Helt ærligt har jeg ikke forstand på det, men jeg læste et indlæg om pindsvin her på siden og om deres problem med RoundUp, og derfor blev mit valg ilden, som dog altid har eksisteret på vores jord og er noget naturligt.

Så ukrudt bliver fortsat bekæmpet hos os med en patron med gas (og jeg bruger max. 2 små stykker om året) og ild, og rammer kun ukrudtet der generer og ikke noget dyr, der finder ud af at pile væk når de mærker varmen nærmer sig, for så venter jeg lige, så de kan komme væk.

Indtil andet er bevist og ikke at RoundUp er modbevist.

Når det er så nemt med ild, hvorfor så bruge kemiske stoffer.

Jeg er ikke en fanatisk miljøaktivist, men jeg har f.eks. altid siden ung lukket for vandet, når jeg har fået det på tandbørsten og til jeg har børstet tænder og skal skylle begge dele - først der åbner jeg igen. Det har jeg gjort altid - og indtil for nogle år siden kostede vand intet, så det har ikke noget med det at gøre, men jeg hader frås der ikke giver glæde, og fordi jeg ved at vand er en mangelvare.

Når vi kommer til frås der giver glæde - skal jeg nok kigge ned i jorden og sige jeg konstant synder - bedre er jeg ikke - men så har jeg nydt hvert øjeblik.

Nå, jeg kom vist lidt uden for emnet, men det har vel også noget med holdninger at gøre, når man har et rimeligt alternativ, som ikke engang er mere besværligt

Mvh. JørgenE
Citat fra Claus L

hejsa biggrin

FORKERT, FORKERT, FORKERT!!!

Vi er IKKE mange, der er enige om ikke at bruge round-up i haven( :evil: ).


JO, JO, JO!!! Vi er mange, der er enige... men tydeligvis er I også mange, der er enige om, at Round-up er i orden biggrin

Citat fra Claus L


At betragte gift over een kam er alt for simpelt og snæversynet! Det er helt ude af trit med den komplicerede verden vi lever i i dag.

Vi kan selvfølgelig ikke alle være kemi-ingeniører, men med en ganske hurtig søgning på nettet er det tydeligt, at Round-up IKKE er farligt på nogen måde for andet end planter. Selvom der så ender mia. tons i grundvandet, er det ikke farligt.


En ganske hurtig søgning på nettet viser, at der tilsyneladende er grænseværdier for forekomst af Glyphosat (Round-up) i drikkevand. Jeg kender ikke kriterierne for, hvornår man laver grænseværdier for et stof, men jeg har da et bud...

Desuden mener jeg også, at det "magiske" ved round-up er, at det ved korrekt dosering og brug ikke efterlader giftstoffer i jorden, og at det er nedbrydningsstoffet, der er uskadeligt. Altså kan man ikke ukritisk hælde det i jorden.

Selv hvis det "kun" er skadeligt for planter vil jeg gerne være fri for "mia. tons i grundvandet" - jeg har ikke lyst til at skulle købe kildevand for at kunne vande stueplanterne. smile

Men når du nu er så sikker på, at det er uskadeligt uanset mængder o.s.v., vil jeg da opfordre dig til at drikke et par liter... (men læs eventuelt denne artikel først http://www.dadlnet.dk/ufl/ufl2035/v_p/31966.htm ) :wink:

Når det er sagt, er jeg enig i, at det ikke er sort/hvidt, og at der kan være situationer, hvor begrænset brug af gift kan være berettiget - jeg mener bare, det skal være undtagelsen og ikke reglen.

Mvh
Thomas

@JørgenE: Linket er rettet. Det var slutparantesen, der havde sneget sig med som del af linket.

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej ThomasPont.

Linken virker ikke -gider du prøve igen... tak

Mvh. JørgenE
Jeg har rettet linket.

For de dovne er her den korte, lettere karikerede version af artiklen:
De fleste, der indtager Round-up, overlever! Men hvis du dør af det går der to dage, før du dør. Drikker du en anden, mere giftig glyphosat-forbindelse, dør du inden en time...

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
@thomas.
Finder mildest talt den form for argumentation latterlig. Kaustisk soda og benzin har en tilsvarende virkning......

Alt er jo farligt, hvis anvendt forkert, i forkerte sammenhænge eller utilsvarende mængder.

Pointen er, at Glyposat - brugt korrekt og i rette mængder - har den tilsigtede virkning uden nævneværdige bivirkninger. Utallige forskerrapporter har dokumenteret dette.

At der så er mange, der anvender det forkert, er jo så en helt anden sag, som der jo heldigvis er fokus på, bl.a. i landbruget.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

@thomas.
Finder mildest talt den form for argumentation latterlig.


Da jeg ikke bryder mig om at blive kaldt latterlig, vil jeg forsøge at uddybe mine argumenter.

Jeg henviser til en artikel, som beskriver nogle skadevirkninger af stoffet, primært ved indtagelse. Baggrunden er, at Claus L påstår, Round-up er uskadeligt og underbygger sin påstand med "en hurtig søgning på nettet":

Vi kan selvfølgelig ikke alle være kemi-ingeniører, men med en ganske hurtig søgning på nettet er det tydeligt, at Round-up IKKE er farligt på nogen måde for andet end planter. Selvom der så ender mia. tons i grundvandet, er det ikke farligt


Det, at der findes grænseværdier antyder, at det ikke er ugiftigt, hvis koncentrationen i grundvandet bliver for stor, og artiklen i linket underbygger det så vidt jeg kan se (uden at være kemiingeniør).

Citat fra Jan R.

Kaustisk soda og benzin har en tilsvarende virkning......


Og ingen ved sine fulde fem vil påstå, at vi uden videre kan hælde mia. tons i grundvandet, uden at det får konsekvenser!

Min pointe var dels at vise, at den samme hurtige søgning også kan give et andet resultat, dels, at det er en alt for generel påstand, at Round-up er uskadeligt. I bund og grund går Claus L i præcis den samme fælde, som han beskylder modstanderne af Roundup for (bare med modsat fortegn) - modstanderne siger "hjælp - gift", han siger "pjat - uskadeligt", og begge dele kan i princippet være korrekte, hvis man ser isoleret (snævertsynet?) på det under forskellige forudsætninger.

Citat fra Jan R.


Alt er jo farligt, hvis anvendt forkert, i forkerte sammenhænge eller utilsvarende mængder.

Pointen er, at Glyposat - brugt korrekt og i rette mængder - har den tilsigtede virkning uden nævneværdige bivirkninger. Utallige forskerrapporter har dokumenteret dette.

At der så er mange, der anvender det forkert, er jo så en helt anden sag, som der jo heldigvis er fokus på, bl.a. i landbruget.


Enig, hvilket jeg også skrev i det første indlæg. Og det er fint, at der er fokus på det i landbruget - her kan det sikkert lykkes at sikre korrekt anvendelse i vidt omfang.

For private haver tror jeg, sagen er en anden. Så vidt jeg husker fra den flaske, jeg har derhjemme (ja, så er det afsløret), skal Roundup sprøjtes direkte på plantens blade, hvilket for eksempel udelukker midlet til fjernelse af græs/ukrudt mellem fliser, hvor det ellers er oplagt, og hvor jeg gætter på, at mange haveejere bruger det.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej Thomas,

Var spændt på, om det gav en reaktion :wink:
Nu læste jeg lige din artikel igen - i sammenhæng - og så er den jo meget korrekt. Men så bare lige linket og fløj lige i fælden (hader sådanne "amerikaniserede undersøgelser").

Så en undskyldning er på sin plads (for "latterlig").

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis