Fliser ovenpå terazzo

Jeg ville lige forhøre mig med eksperterne herinde hvordan det forholder sig med fliser lagt direkte ovenpå et gammelt terazzo gulv.

Jeg har fornyelig haft murer ude for at lave noget afløb på badeværelset, og i den forbindelse gjorde han mig opmærksom på, at gulvet muligvis ikke er lavet korrekt da forrige ejer i sin tid renoverede i 2003.

Fliserne på gulvet er lagt direkte ovenpå det gamle terazzo gulv, og han påstår at der skulle være påført en vådrumsmembran under alle fliser? Er dette korrekt?

Jeg har selv prøvet at grave lidt i sagen og har i SBI-200 fundet frem til at hele gulvet er vådrumszone (da badeværelset er under 1,3m i bredden).
Men jeg synes det er svært at gennemskue hvorvidt det er tilladt at lægge fliserne direkte ovenpå terazzo ....

Håber der er nogen der kan hjælpe
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
i 2003 er det vist nok BR95 der skulle overholdes (med mindre der er tale om en lejlighed), men jo, uanset hvilke regler man kigger på her, så burde man have vådrumsmembran under HELE gulvet hvis der er gulvafløb (og vandbelastning) og gerne min 10 cm op ad væggene, samt gerne op i minimum hovedhøjde i en bruse/dampkabine. Byg2000 anbefaler (anbefalede ?) at man lagde vådrumsmembran helt op til loftet, dette er dog normalt unødvendigt med mindre du er HELT spastisk når du vasker dig, alternativt kan du nøjes med at lægge membran bag fliserne, og så vådrumsvæv på de øvrige vægge. Det er dog ikke noget du kan "eftermontere". Hvis du vil have vådrumsmembranen, så skal du have fliserne af, og/eller lægge nye ovenpå.
Citat fra Twist

i 2003 er det vist nok BR95 der skulle overholdes (med mindre der er tale om en lejlighed), men jo, uanset hvilke regler man kigger på her, så burde man have vådrumsmembran under HELE gulvet hvis der er gulvafløb (og vandbelastning) og gerne min 10 cm op ad væggene, samt gerne op i minimum hovedhøjde i en bruse/dampkabine. Byg2000 anbefaler (anbefalede ?) at man lagde vådrumsmembran helt op til loftet, dette er dog normalt unødvendigt med mindre du er HELT spastisk når du vasker dig, alternativt kan du nøjes med at lægge membran bag fliserne, og så vådrumsvæv på de øvrige vægge. Det er dog ikke noget du kan "eftermontere". Hvis du vil have vådrumsmembranen, så skal du have fliserne af, og/eller lægge nye ovenpå.


tak for svaret!

Det er en lejlighed, er blevet fortalt det er BR98 der gælder.
Men dvs. du mener at fliser ovenpå terazzo er "no go" da man renoverede i 2003? Jeg har bare lige fået det modsatte at vide, svaret var:
"Men der er helt iorden det den tidligere ejer har lavet....."

Nu er jeg helt forvirret... confused
Jamen det han har lavet er da sikkert også iorden.. Det lever bare ikke op til gældende krav om vådrumsmembraner. MEN.... Hvis det originale gulv ikke er fjernet, så er det rent juridisk (som jeg læser reglerne) heller ikke pligtigt at lave membran, da denne skal være under det oprindelige gulv. Er det oprindelige gulv fra en periode før der var krav om membran, så er det ikke nødvendigt... Regler vedr. renovering er lidt kringlede for at sige det pænt. Nybyggeri er heldigvis nemmere.

Problemet er heldigvis ikke så stort. Såfremt du ikke bruger rummet som akvarium, så skulle vandet jo gerne løbe af gulvet, som tørrer i løbet af dagen, hvorfor gulvet jo sikkert er godt og fint. Om der er nok så mange lag mellem betondækket og dine fødder er mindre væsentligt, med mindre vandet løber lige igennem, men hvis det gør det, så vil underboen nok begynde at brokke sig før eller siden. biggrin

Du skal dog være opmærksom på at i en lejlighed hæfter du (eller din forsikring) selv for evt. skader på naboernes lejligheder som følge af fusk du selv har lavet. Men Terazzo er jo normalt poleret og lakeret nogle gange, hvilket ofte har nogenlunde samme effekt som en vådrumsmembran (omend det ikke er godkendt som en sådan), så jeg ville nu ikke have nogle problemer med at sove roligt om natten med en sådan løsning.
Citat fra Twist

Jamen det han har lavet er da sikkert også iorden.. Det lever bare ikke op til gældende krav om vådrumsmembraner. MEN.... Hvis det originale gulv ikke er fjernet, så er det rent juridisk (som jeg læser reglerne) heller ikke pligtigt at lave membran, da denne skal være under det oprindelige gulv. Er det oprindelige gulv fra en periode før der var krav om membran, så er det ikke nødvendigt... Regler vedr. renovering er lidt kringlede for at sige det pænt. Nybyggeri er heldigvis nemmere.

Problemet er heldigvis ikke så stort. Såfremt du ikke bruger rummet som akvarium, så skulle vandet jo gerne løbe af gulvet, som tørrer i løbet af dagen, hvorfor gulvet jo sikkert er godt og fint. Om der er nok så mange lag mellem betondækket og dine fødder er mindre væsentligt, med mindre vandet løber lige igennem, men hvis det gør det, så vil underboen nok begynde at brokke sig før eller siden. biggrin

Du skal dog være opmærksom på at i en lejlighed hæfter du (eller din forsikring) selv for evt. skader på naboernes lejligheder som følge af fusk du selv har lavet. Men Terazzo er jo normalt poleret og lakeret nogle gange, hvilket ofte har nogenlunde samme effekt som en vådrumsmembran (omend det ikke er godkendt som en sådan), så jeg ville nu ikke have nogle problemer med at sove roligt om natten med en sådan løsning.


Ja synes sku også det er svært at gennemskue alle regelsæt, specielt for renovering.
Jeg fiskede nemlig også mest efter om det var juridisk lovligt lavet, for vi kan nemlig stadig nå at gøre indsigelser for skjulte fejl og mangler.
Men hvis det er det, så er alt fjong, og jeg kan sove trygt om natten wink

P.S. Har også haft fat i KBH's teknisk forvaltning, og de ville slet ikke svare på den type spørgsmål fordi det er for "kompliceret"..... hehe
Jeg synes det lyder lidt foruroligende at der er lagt klinker oven på et gammelt terassogulv. Jeg ved godt at terasso er blevet moderne igen, men hvis det gamle gulv er fra sidst det var moderne er der garanteret ingen isolering under noget af det, så op med hele skidtet og lav et godt nyt gulv med membran, gulvvarme og hvad dertil hører.
mvh.
ERik:p

www.morsmaling.dk
Annonce
Nu tror jeg det er en lejlighed, samt et meget lille badeværelse. Så isolering er nok ikke ligefrem muligt. Desuden er gulvvarme muligvis heller ikke lige det nemmeste, med mindre der er tale om el-varme.

Jeg ville helt sikkert have givet det en membran, men når det er sagt, må man vel også gå ud fra terazzogulvet er tæt i forvejen. Ellers var klagerne nok kommet fra underboen.


Jeg er selv lidt i samme situation som Jacobmp.

Vi får renoveret i vores ejendom (5-etagerslejlighedsbyggeri fra 1930erne), og får udskiftet faldstammer+vandør.

Vores bad/toilet har fliser oven på terazzo gulv og op til hovedhøjde på væggene. På gulvet er de oprindeligt lagt på en vådrumsmembran (gummiunderlag?) og/eller et nivelleringslag. Jeg ved ikke hvordan det er med væggene. Desværre har membranen 'sluppet' sit tag i terazzoens overflade ved fliserne på gulvet omkring afløb og faldstamme.

I forbindelse med renoveringen er gulvafløbet og faldstammens gennemføring via gulvet blevet boret ud til en større diameter (som senere er blevet muret til omkring selve faldstammen).

Det korte af det lange: mureren har konstateret at flere fliser på gulvet har løsnet sig, og han mener det skyldes fugt (hvorvidt det stemmer kan jeg ikke selv vurdere). Mureren påpeger også, at flere fliser - groft sagt 25-30% - af gulvarealet 'lyder hult', dvs. sidder ikke fast på underlaget. Jeg kan godt selv høre forskellen på flisernes 'hule' og 'massive' lyd.

Jeg har bedt vores tilknyttede rådgiver på byggeprojektet besigtige skaderne - dels for at afklare ansvarsfordelingen (er skaderne opstået som følge af vand/fugt over lang tid har trængt igennem via afgrænsningen ved afløbet eller er skaderne opstået under selve renoveringen?), dels for at rådgive om udbedringsmuligherne.

Uanset skal det jo laves. Og jeg frygter nu at få en voldsom økonomisk bet på der her. Hvad vil en reperation mon koste:

1) er det bedst at rive alle fliser på gulvet op - og/eller på væggene?
2) lægge fliser oven over de nuværerende - og KUN på gulvet?
3) lappe, dvs. skære de 'hulklingende' fliser på gulvet af og lappe/lægge igen (derved er membranen vel også brudt, ikk'?)?

Helst vil jeg betale mig fra det for garantiens skyld, men det kan i værste fald blive nødvendigt at lave det selv for økonomiens skyld.


Jeg er taknemmelig for nogle gode råd.
På forhånd tak.

/Jakob
Altså, HVIS der er en membran ovenpå terrazzoen, så er den korrekte fremgangsmåde at udvidde/skifte afløbet på, at tage fliserne af rundt om afløbet, lægge ny skål, støbe omkring skålen, og siden reparere/forlænge membranen til igen at være tæt omkring skålen, og så lægge fliser på og fuge disse.

De NYE fliser kan hurtigt blive hule hvis man har gået på dem for hurtigt, eller af anden årsag ikke ladet klæberen tørre op inden de er blevet belastet. Men de GAMLE fliser bliver ikke bare pludseligt hule af fugt. Tænk på at de jo har klaret at du går i bad hver dag (!). Det er derimod ikke usandsynligt at FORDI membranen ligger på en glat terazzo at membran og klæber er belvet "rystet løs" af opbrydningen af den gamle afløbsskål. Det kan betyde at nogle fliser er blevet hule.

Hvor ansvaret ligger er svært at sige. For i princippet så kan ham der har lavet den nye afløbsskål jo ikke gøre for hvis ham der har lagt membranen ikke har brudt det gamle terazzo gulv op først. Lad nu bare advokaterne slås om det.

Men hvordan du fikser det er "nemt", men det er jo så skønne spildte kræfter hvad angår den nye skål, da du jo skal have fjernet fliser, og lagt en ny membran, og så lagt fliser igen, hvilket betyder at reperationen omkring afløbsskålen så skal laves igen. Hvor lang tid det tager er jo lidt afhængig af størrelse, men Nordvest kvarteret og et 30'er byggeri, så har du nok 3-4 kvm badeværelse, så du kan nok rive fliser af gulvet (lad vægge ne være og tag kun nederste række her) på under en dag, inklusive at rydde op. Du BØR dog nok lige afmontere toilet og afløb til håndvask ol. under arbejdet, da det ser så klodset ud at arbejde rundt om disse ting.
Så lægger du en ny membran, og lader den tørre, det er yderligere ca. 2 dage. Herefter fliser, inklusive at skære samme, men da der "kun" er tale om gulv, så kan det gøres på en dag, så skal det tørre i 2 dage, så fuger du og lader tørre, det er yderligere 1 dag, så sætter du toilet og div. på plads igen, afvasker fliserne i eddike eller fliserens, og giver dem nanoseal eller voks, afhængig af hvad du er til. Det er yderligere 1 dag. Så en uges tid vil det nok tage, det meste af tiden er dog brugt påat vente på at tingene tørrer, men stadig en uge, og det kan du sagtens lave selv. En prof. murer vil nok kunne gøre det på under 1/3 af tiden, men han skal jo også vente på at tingene tørrer, og han er nok også lidt ligeglad med resultatet, så hvis du er lidt perfektionist, så er det altså smart at gøre det selv. Du kommer også til at lære lidt af det, og vil måske derfor lægge nyt gulv et par gange mere senere for at lave det endnu pænere (dit første gulv bliver ALDRIG perfekt, og du kan huske alle fejlene i mange år fremover, så gulv #2 eller #3 er altid bedre).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis