Belægningssten med blokke

Jeg skal lægge en flisegang med Holmegaardssten. Til at kante gangen med har jeg tænkt mig at lægge blokke/"rugbrød" på langs og i højde med de øvrige sten.
Spørgsmålet er, om der er noget jeg skal passe på ved lægning og vibrering. Skal de lægges i tørbeton, eller er det godt nok at grave dem ned (stabil)gruslaget ?
Er det smart at lægge alle blokke først, derefter rette gruslaget af og fylde op med de almindelige belægningssten ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bruger tørbeton er du sikker på et godt resultat, også om fem år.

Jeg vil begynde med kanterne, og dernæst bruge dem som "ledere" til opretning af sand´laget under dine Holmegårds sten.

Mvh.
bodker

Jeg har lavet lignende flise arbejde for et årstid siden. Her satte jeg noget af det i tørbeton og andet i stabilgrus.
Begge dele virker fint.

Jeg satte kanten først for at lave en flisebang mellem huset og gruset i parkeringsarealet, denne kant er sat i tørbeton.

Mellem grusarealet og plænen på den anden side af parkeringen er klokkene sat i stabilgrus.

Og mellem fliserne og græs er de også sat i stabilgrus.

Grunden til at jeg satte blokkene i tørbeton er at denne kan vil jeg fra tid til anden køre iopover og derfor vil jeg være sikker på at den ikke vælter.. Men om det er nødvendigt ved jeg ikke.

Blokkene jeg anvendte er en ret stor blok "Tegula" fra Spedalsø beton i Horsens. Den måler vist 14x21x42 cm men er utrolig stabil til mure og afgrænsninger. I området er der også mange der har anvendt en mindre blok, der vist ofte anvendes sammen med Herregårssten. Men denne er knap så stabil og kan give et rodet indtryk mår du laver en mur i den. Kontakt laden mellem stenene er desuden mindre.

Tegula blokkene er ikke gratis men de er ret lette at arbejde med.
Venligst Njord


MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis