Muld og græs på stabilgrus?

Jeg skal have lavet min forhave. Jeg har hele forsiden af huset belagt med cementsten (Coloc, 7cm høje), som jeg vil have væk. Under dem ligger et lag stabilgrus.
Mit spørgsmål er nu, om jeg skal have fjernet gruslaget for at etablere græsplæne, eller om jeg kan smide 10-20 cm muldjord og så frø ovenpå? Det ville jo spare mig for en del besvær med at grave grus væk på 129 kvadratmeter, men hvis resultatet er en smattet plæne, vil jeg jo nok hellere gå i gang alligevel :-)
Nogle råd?

_ _ _ _
Er du tosset, det er svært
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Smid du bare muld oven på, gruset vil virke som dræn.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Gruset vil virke som dræn, ja men det vil så også betyde, at ved tørke vil græsset hurtigt bleve gult.

Hvis vi taler om 20 cm muld (25 m3) så sker der nok ikke noget særligt, men hvis du kommer ned på 10 cm eller derunder, vil græsset nok have det svært i en varm tørkeperiode.
Hvis det er stampet stabilt grus der er tale om - så er der ikke meget dræneffekt i det - snarere tværtimod

Med venlig hilsen

Fladder
Tak for svarene.
Fladder, det er mere eller mindre stampet af stenene ovenpå, der har ligget der mange år, men det er grus blandet med store sten.
Hvis det, som du siger, ikke virker drænende, vil det så resultere i smat - også med mine 20 cm muld?

_ _ _ _
Er du tosset, det er svært
Fjern dog lige nogle fliser og hæld en større mængde vand ud over hullet. Det burde så være ret let at se, om der er drænvirkning eller ej.

Da ingen kender arten af gruset, men hver især danner sig et billede af hvilken type grus, der er tale om, så får du ikke noget reelt svar på, om det virker drænende eller ej.
Da jeg flyttede ind i vores nuværende hus, besluttede jeg at pille indkørslen op. Dette blev gjort i etaper og ikke alle steder var jeg lige omhyggelig(læs doven) med at fjerne stabilgruset.
Da jeg så anlagde græsplæne, og sommeren kom(dermed tørke) var jeg ikke i tvivl om hvor der var stabilgrus og hvor der ikke var wink
Så hvis du vil have et ensartet resultat er du pisket til at have det samme muldlag over hele din græsplæne...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Græsset vokser fint på min gårsplads med nødesten og stabilgrus nedenunder.
Jeg dryssede græsfrø på en del og lage 1-2 cm jord over.
Der findes græsfrø til tør/sandet jord. jeg brugte de billigste frø jeg kunne finde.

Mvh Thomas

Så kom jeg endelig i gang og er ved at være der nu. tænkte at jeg ville give en update til dem, der måtte være interesseret: Vi fjernede stenene og gravede cirka to tredjedele af gruset væk. Ovenpå har viu smidt cirka 15 cm muldjord, og nu går vi og river og planer og fræser, og smider græsfrø i begyndelsen af september. Tak til jer alle for svarene.

P.S. vi fjernede stenene for et stykke tid siden og har først fået fjernet gruset nu, et par måneder efter. I mellemtiden holdt vi got øje med resultaterne efter hvert regnskyl. Det ser ud som om der er god drænvirkning, selv efter nogle af de virkelige skybrud. Selvom der har været pytter, forsvandt de hurtigt igen, så vi er helt trygge ved at smide muld nu, hvor vi tilmed har fjernet hovedparten af gruset.


_ _ _ _
Er du tosset, det er svært
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis