Jeg skal bygge en trappe

Hejsa.
Er der nogen der rent tilfældigt kan huske formelen man bruger til at bygge trapper med. Til ud regning af trinhøjde og trindybde osv. Meget gerne et link.
Hilsen Morten.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor i alverden skulle man ikke måtte lave en trappe i træ ? Selvfølgelig må man da det. MEN... Man skal stadig overholde gældende krav til brandisolering i etageadskillelser osv. Dvs. man skal lave en dør ved trappens start eller slut.

Oh.. og så er der lige kommet nye regler i år... Det KAN være der er noget nyt, men den med brandisolering har været gældende i min. 10 år nu.
Jeg siger tak for hjælp. Jeg skulle måske have sagt at det er en udendørs trappe, (derfor ikke noget med brand regulativer) op til en terasse.
Det enkleste er at lave en trappe i 45grader. Det giver en OK ganglinie og er til at arbejde med. Selv ville jeg nok lave den bærende del i et stålprofil med påsvejste vinger i form af et stykke vinkeljern. Og så få dette galvaniseret. Siden er det så blot at korte planker op til trappetrin. Det er enkelt og holder i rigtig mange år.wink

MVH Njord
Annonce
så vidt jeg husker er det at 2 stigninger + 1 grund bør ligge imellem 61-63 cm og stigningen imellem 19-21 cm..
Dejligt med en trappe der skråner lidt, men 45 grader er lige i overkanten:-)

Jeg har netop muret en 1/4 svingstrappe til min 1.sal. Trinhøjden er 18.3cm og trinlængden er 25 cm. det giver ca. en vinkel på omkring 34grader. Den er rigtig god at gå på.
Det med trinhøjden og trinlængden er særdeles vigtig, specielt når man går ned af trappen.
Prøv at få det justeret ind så højden ligger imellem 17-20 cm. Og trinlængden 23-28 cm. Trappeløbet må altså ikke være for stejl.
God fornøjelse.....

Anders
formlen for opbygning af trapper ser ud som følgende:

2 stigninger + 1 grund = 630 mm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis