Rensning af fliser

Det er ikke så tit, jeg bliver grebet af et produkts genialitet, men jeg må nu alligevel dele denne med jer.

Altos fliserenser til at montere på en højtryksrenser (Alto).

Da jeg havde set den i en fjernsynsreklame, gik jeg hen for at købe den, men selvom de mente den virkede til flere rensere, kunne jeg se, at den ikke passede til sammenslutningen på min. Flere har efter det jeg har hørt, måtte konstatere det samme. Den passer til deres egen højtryksrenser.

Jeg var i lørdags i Bilka og købte 3 x 5 liter alge-renser på bud til ca. 25 kr. pr. spand, for nu skulle fliserne altså have en omgang efter vel 3 år i ro.

En god ven tilbød at låne mig sin Alto-renser, og den er bare effektiv.

Jeg lader med glæde væsken stå uberørt, og dog prøvede jeg efter første rensning, at sprøjte væske ud om aftenen på et afgrænset areal for at se, om 2. gangs rensning med Alto blev bedre end uden. Der var ikke nogen forskel.

Hvis nogen låner eller køber den, er det min erfaring, at man skal helst kun skubbe den fremad - føre den tilbage hævet - og så skubbe fremad igen.

Min ven har skiftet nogle stivebørster, den "svæver på" med et par metalspænder, så den glider på metallet. Børsterne holdt kun til ca. 100 m2 - så hermed er et godt råd givet videre.

PS: Som I ved, er vi ikke kommercielle - så firmanavnet blev kun nævnt, fordi der mig bekent ikke er andre, der har fået taget sig sammen, til at lave et lignende fremragende produkt.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En artikel i en avis bør nok lige tilføjes.

Når man så har renset fliserne foreslår de, at man blander 2 breve Atamon i 10 liter vand og vander fliserne.

Atamon bruges - så vidt jeg ved - i syltning for at undgå mug mv..

Det lyder som et billigt alternativ til de dyre produkter, man ellers skal bruge for at prøve at bevare fliserne uden alger.

Mhv. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Hej Jørgen,

I andre indlæg kan man læse at fliserne bliver porøse af højtryksrensning og derefter bliver mere modtagelige for mos, alger mm.

Hvad er dine erfaringer nu et år efter dit indlæg?

Mvh

TS

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Sørensen (den 06-05-2002).]
Hm - nu 2 år efter skal de have en en tur til. De bliver lidt grovere, da man jo også fjerner noget af overfladen, men hvad er alternativet (de er trods alt mange år gamle).

mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
En overbrusning med en 2% soda opløsning kan også klare problemet, hvis man ikke har benævnte højtryksrenser, som jeg personlig kun kan give mine bedste anbefalinger.

Mvh.
bodker

Har for 2 år siden også investeret i en sådan ALTO terrasserenser. Lige til at klaske på min 13 år gamle KEWér og sikke en succes - det rykker bare ( også på en nordvendt mur helt grøn af alger)og sviner ikke nær så meget som før.
Har nu bedst erfaring med først at lægge et lag af noget rengørende først f. eks brun sæbe, hvis man er så heldig som jeg at have skumfordeleren (eller hvad den nu hedder).
Annonce
Vi har 30 år gamle belægningssten med alle former for vækster, inkl. det grågrønne lag der ikke er til at skure af med andet end en stålbørste.

Vi har netop anskaffet en Nilfisk Alto 140 bar højtryksrenser med deres nye Patio Cleaner Plus - denne nye model kan justere trykket - den er fantastisk effektiv og fjerner ALT uden at ødelægge overfladen på fliserne. Den fjerner også en del af fugerne så der skal nyt fugesand til.

Men jeg vil sige det er en genial løsning - også selv om fliserne skal have en lettere omgang med mindre tryk hvert andet/tredie år.
Hej.

Lad mig som ny bruger tillade mig et forsøg på genoplivninvg af dette emne.

Har netop anskaffet mig en Alto 145, og dertil lånt Patio Plus af en kollega, efter her i dette forum at have læst om dennes fortræffeligheder. Dog har jeg nu renset ca én m2, hvorefter Patio'en aflivede min nye højtryksspuler, og derefter har jeg ikke kunnet starte den igen, uden at denne har stået nogle minutter. Formoder det må dreje sig om overbelastning af en eller anden årsag. Når jeg endelig får gang i udstyret, drejer Patioen ikke rundt. Kan den have sat sig? Har forsøgt at rense dyserne, uden at dette hjalp.

Er der nogen der har et råd til hvad jeg kan gøre?
Jeg ved ikke om det er nogen hjælp, men jeg fik ødelagt min Patio-renser, så den dyse der sidder i den roterende arm blev skudt ud... jeg har forsøgt at sætte den i igen ved hjælp af diverse skruer og silikone... i mellemtiden er jeg flyttet og her er der pæne nye fliser, så ind til videre har jeg ikke noget problem.

Held og lykke med arbejdet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej.

Jeg tror godt, jeg kan forklare dig grunden til at den slår fra. Så vidt jeg kan læse har maskinen en effekt på hele 2,1 KW!.


Det er 2100 Watt. Det er med garanti dit HFI-relæ, der slår fra, inden sikringerne springer. Det svarer lidt til at køre en mikroovn, boremaskine, elkoger og støvsuger på én gang. Så meget kan dit strømanlæg formodentlig ikke klare.

Så min umiddelbare lægmandsvurdering vil være, at der hverken er noget galt med maskinen eller med dit elanlæg, den er bare for kraftig simpelthen. Er det ikke en semiprof/prof model?

Jeg har så læst mig til, at du kan forsøge at skifte dine sikringer til at kunne klare en højere belastning, eller få installeret et højere spændingsstik på 380 Volt. Se nedenstående link:


Håber du kan bruge det til noget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis