Udskæring i bordplade

Jeg er ved at skære ud i en laminatbordplade til hhv kogeplade og vask, men det er fandme ikke det kønneste jeg har set. I hjørnerne har jeg boret for med et stort bor, og de lange lige snit har jeg lavet ved en stiksav. Snittene er sådan set fine nok - laminatklingerne giver et helt skarpt snit. Men stiksavsklingen krænger - til den ene eller den anden side, sådan at hullet bliver "konisk" (bredere/smallere i bunden end foroven).

Hvad er det jeg gør forkert - og skal jeg eventuelt bruge et andet redskab end en stiksav ?

Nu blev hullet heldigvis ikke for stort men jeg vil gerne gøre et bedre job ved det næste hul.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du har det ligesom mig. Du er alt for utålmodig og derfor "skubber" du saven frem i stædet for at lade den gøre arbejdet og køre lidt langsommere...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det kommer også an på hvilken stiksav vi taler om. Er den til "en hund" eller er det er proff model? Og er der monteret et ordenligt styrehjul til klingen? Sørg iøvrigt også for at køre med en klinge som ikke er længere en højest nødvendigt. Går klingen meget dybere end emnet vil der være større risiko for at den slår/krænger. Men som PinkHenrik skriver - patience my friend :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har haft samme oplevelse med billige stiksave. De ender med at save med på skrå i stedet for lodret. Efter at jeg har købt en blå Bosch stiksav, så saver jeg altid lodret. Købte et sæt med 100 klinger, så jeg skifter klingen ud hvis den viser de mindste tegn på slitage.
Jeg lavede hullerne med min Festool dyksav. Borrede 4 huller, på med skinnen og save så langt man kan, for derefter at tage stiksaven den sidste bid.

Meget hurtig og præcist, men det kræver naturligvis en dyksav.

Skal jeg kun save med stiksav tager jeg et tykt blad, de bøjer ikke så let. Når jeg har savet næsten ud til hjørnerne, skifter jeg bladet ud med et tyndere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis