Placering af kabler i loft

Kan nogen svare på hvor man bedst placerer installationskabler i loftet. Bør de føres ovenpå eller under rockwool'en ? Tænker både på kondens og risiko for gennemboring af skruer.

Venligst

Matt

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De plejer at ligge på forskallingen under isoleringen. Men tror da det er ligemeget.
mvh 666
Jeg har lig selv lavet 1 sal. Det her jeg ført installationskablerne mellem dampspærren og forskallingsbrædderne, for så undgår jeg at lave hul i dampspærren.
Jeg skal igang med samme operation.
greentec; betyder det at dampspæren ligger mellem forskalningsbræder og isolering?
Det lyder besværligt at udføre, når man samtidig skal håndtere isolering, folie og bræder i en arbejdsgang. Har du en smart 'teknik'?

 

Det er ikke helt nemt, men nu har jeg lavet en 1. sal med skråvægge, så jeg har lavet ledningsarbejdet bagefter.
Dampspærre hæftes fast i spærene og derefter sættes forskallingsbrædder op, og så "syer" man kablerne mellem dampspærre og forskalling og skal man krydse et spær må man lige køre ved siden af forskallingbrættet.

Isoleringen skal så efter følgende lægges i oppe fra. Alternativ må man lægge isoleringen i inden dampspærren opsættes, hvilken er mere besværligt
Med hensyn til skruer vil de i 99% prelle af kablet.
Annonce
Jeg isolerede imellem spærene først, med gipstråd til at holde isolering. Satte plastic på spær. Og forskallede med lægter. Trak kablerne imellem spær og lægter som greentec . Hvorpå jeg isolerede mellem lægter. Sådan kan man jo også gøre. En lægte i stedet for en forskallingsbræt. Så er du 100 procent på ikke at skrue i kablet. Og du får en god isolering da lægterne er på tværs af spærene. Hvor ved kuldebro mindskes. Men det kan laves på mange måder. Og Greentec måde er også rigtig god.
mvh 666
mange tak ..så bruger jeg lidt af hver

Venligst

Matt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis