Krav / regler / tips ved ombygning

Vi skal have lavet en større ombygning af et hus fra 1970

# Vi skal have lavet gulvvarme i det meste af huset, måske det hele hvad er kravet til isolering i gulvet (flamingo) 220mm ? 300mm ?

# Pexrør til gulvvarme, hvad er max rør træk ? 120 m ?

# Nogen der har en ide om hvad flydebeton koster leveret 1250 kr pr. m3 er vel ikke helt galt ? og hvis man lægger flydebeton er det så bare klar til at lægge fliser / træ gulv oven på ? det bliver bare helt plan eller ?

# Vinduer i værelser man skal sove i de skal vel være godkendt til brandredning ?

# Gipsloft 1 eller 2 lag gips ? filt eller ikke filt på ?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svar nedenfor

Citat fra clausdk

Vi skal have lavet en større ombygning af et hus fra 1970

# Vi skal have lavet gulvvarme i det meste af huset, måske det hele hvad er kravet til isolering i gulvet (flamingo) 220mm ? 300mm ?

300

# Pexrør til gulvvarme, hvad er max rør træk ? 120 m ?

Jeg ville nok holde mig til 100 men ja 120 er max.

# Nogen der har en ide om hvad flydebeton koster leveret 1250 kr pr. m3 er vel ikke helt galt ? og hvis man lægger flydebeton er det så bare klar til at lægge fliser / træ gulv oven på ? det bliver bare helt plan eller ?

Det lyder ikke helt forkert (afhængig af hvor i landet så er det måske plus moms). Det bliver helt plant så der kan lægges gulv ovenpå - hvis du er god til at planere det. Selv om det hedder selv-nivellerende så kræver det altså afretning. Efterfølgende er det smart at leje en betonsliber og køre gulvet over med den for at fjerne betonslam og stenknolde.

# Vinduer i værelser man skal sove i de skal vel være godkendt til brandredning ?

Ja - ellers skal der være to udgange fra rummet - de skal så have hver deres redningsåbning.

# Gipsloft 1 eller 2 lag gips ? filt eller ikke filt på ?

Aner det ikke - har ikke gipsloft wink
men SKAL der være 300mm når det er ombygning af gammelt hus eller kan vi nøjes med de 220mm ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg kunne måske have været lidt mere klar i mit svar. Der er ikke lovkrav om et bestemt lag. Kravet er altså U-værdi 0,12 ved gulvvarme og ikke 0,15 (kilde: http://www.sbi.dk/br08/7/3/2). For at opnå 0,12 skal man bruge 300 mm S60 eller 275 mm S80. Hvis argumenter taler imod at overholde det (f.eks. at det økonomisk ikke er forsvarligt eller umuligt f.eks. pga. plads) så kan man gøre hvad som helst, men man skal så gøre tydeligt opmærksom på at konstruktionen ikke svarer til tidens norm hvis man skal videresælge hytten.
ok, men hvis man først sælger boligen om 10-15 år ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Man vil jo typisk som køber spørge hvornår det er renoveret og hvis det så ikke samtidig oplyses at det ikke opfylder de på den tid gældende krav (dvs. BR08 ) så har man som sælger gjort sig skyldig i at give mangelfulde eller fejlagtige oplysninger og det hæfter man for.
Citat fra clausdk

Vi skal have lavet en større ombygning af et hus fra 1970

# Vi skal have lavet gulvvarme i det meste af huset, måske det hele hvad er kravet til isolering i gulvet (flamingo) 220mm ? 300mm ?

# Pexrør til gulvvarme, hvad er max rør træk ? 120 m ?

# Nogen der har en ide om hvad flydebeton koster leveret 1250 kr pr. m3 er vel ikke helt galt ? og hvis man lægger flydebeton er det så bare klar til at lægge fliser / træ gulv oven på ? det bliver bare helt plan eller ?

# Vinduer i værelser man skal sove i de skal vel være godkendt til brandredning ?

# Gipsloft 1 eller 2 lag gips ? filt eller ikke filt på ?



Der skal som min lægges 300mm isolering i gulvet under gulvvarme. Hvis der er mange indvendige fundamenter kan det være du skal helt op på 400mm.
Husk ved større renoveringer skal der laves en energiberegning, som skal sendes til kommunen

Omkring 30m2 er det man laver på en kreds til gulvvarme, og 1 kreds pr rum

Betonen burde du kunne få billigere igennem dín trælast. Det er ikke altid en fordel at købe det direkte hos producenten

Vinduer skal være med redningsåbning.

På lofter er det altid tilrådeligt at anvende filt, da det virker bedst på lofter, men det kræver også at man er meget omhyggelig med sin spartling, og bruge altid 2 lag gips, da du herved får den mest plane flade.
Et alterantiv til dette er Huntolit har lavet nogle glatte plader, som er 180mm bredde, disse giver også den plane flade. Prisen er 129kr/m2, og de er færdigmalet, så du skal hverken spartle eller male efterfølgende. Og de er nemme at sætte op
der er godt nok meget vi skal grave ud ved 300mm + det koster jo også en del mere....nogle der har erfaring med hvad man kan få 1m2 150mm flamingo ned i ?

OG hvorfor kan man stadig købe 220mm plader hvis man ikke må bruge dem til gulvvarme ?
Citat fra clausdk

der er godt nok meget vi skal grave ud ved 300mm + det koster jo også en del mere....nogle der har erfaring med hvad man kan få 1m2 150mm flamingo ned i ?


Jeg gav 69,75 pr m2 hos http://bygmax.dk/ for knap et års tid siden for 150 mm for S60-typen (den billigste). Det var det billigste jeg kunne finde.

Citat fra clausdk

OG hvorfor kan man stadig købe 220mm plader hvis man ikke må bruge dem til gulvvarme ?


det er vel ikke alle der laver gulvvarme confused

mvh
Jørgen
Jeg giver 70 kr pr kvm hos den lokale murer. Han skal også ligge gulvet, da jeg står med arbejdet selv for tiden.
Husk armering i dit budget. Jeg kan ikke rigtig blive klog på om det skal være 4 eller 6mm, jeg hører forskellige anbefalinger. 6mm er en del dyrere.

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også