Skære i armeret beton med bajonetsav?

Hej,

Er der nogen der har nogen erfaring med at skære i armeret beton med en bajonetsav. Hvor tykt et snit skal man regne med og hvilken type klinge skal der bruges? Er 13cm armeret betongulv urealistisk?

En stor vinkelsliber er ofte anbefalingen, men en bajonetsav sviner jo noget mindre og i dette tilfælde ville det berettige evt. merpris på klinger til bajonetsaven (de slides jo nok hurtigt).
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan ikke lade sig gøre.

Hilsen Aksel
Hej Aksel.
Jeg tror der er noget du har misforstået, alt kan lade sig gøre, det tager bare lidt længere tid.
Og til dig Stranby !
Hos Onkel Harald kan du købe nogle specielle klinger, han har bla. en fra AEG der er beregnet på faldstammer i støbejern - mursten - kakler - tegl - glasfiber og rustfrit stål. Så mon ikke den også kan klare armeret beton hvis du ikke knokler den. Og lige nu får du to stk. klinger for 99,00 Kr. hos www.harald-nyborg.dk

V.h. Håndværkeren
Ja, man skal ikke lade sig slå ud af lidt modgang, men at sidde og file i et betongulv i en halv industriferie for at undgå det støver er nok lidt overkill.
Hvorfor ikke leje en proff. vandkølet beton skære maskine.
Den vandkølede støver ikke.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Nu skal resten af huset jo helst stå når jeg er færdig, så hammeren venter jeg med til der er skåret nogle passende revner.

Nu er det jo ikke helt gratis at få skåret et hul af en prof. diamantskærer, og en "stor" maskine er jo netop det ... og den er den ikke rigtig plads til her.

Så det ender nok med en stor vinkelsliber og en weekend med støv.
Jeg tror ikke helt jeg forstår... Du vil skære i gulvet, for at have et pænt snit til når du skal have fat i kangohammeren ?
Er det så ikke lettere at tage kangohammeren FØRST, og så en god saks/nedstryger/hvad du nu vil bruge til at klippe armingsnettet i stykker, og så BAGEFTER støbe en pæn kant med en smule ny beton og et par brædder ?
Kanterne er en sag, de bliver rettet til når hullet er lavet.

Nu er det et hul på 2m2, så det bliver ikke skåret i et. Dels er det for ukontrolleret, og dels står jeg så med en 1000kg betonslab i min kælder....

Det var nu egentligt mest fordi hullet skal laves midt i mit hus, så jo mere jeg kan begrænsestøvet desto bedre, og hvis nogen havde gode erfaringer med en bajonetsav ville den være at foretrække.
Tja, hvis du insisterer, så kan du vel lige bore et hul med hvad du nu engang har ved hånden, og så derfra prøve med bajonetsaven, men jeg håber ikke det er en meget høj styrkeklasse af beton, fordi så kan man slet ikke holde fast i saven, selv med en diamantklinge har jeg haft problemer med at styre værktøjet i mit hus' gamle beton.
Men køb et par billige klinger og se om det kan lade sig gøre, hvis det kan, så skal du jo "bare" skalere op, dvs. købe flere eller bedre klinger og/eller værktøj, hvis ikke så må du jo finde på en anden løsning.

Men lad det nu lige være sagt at bajonetsaven NORMALT arbejder med en hastighed der er meget større end hvad du gerne VIL arbejde med når du skal skære i beton, da det er de lange seje træk der virker, ikke de hurtige små ryk (er også årsagen til at du ikke skal bruge slagbor når du bruger borekopper i beton) , så du skal nok ikke regne med at du kan gøre det med en sav til 150 i jem og fix.

Hvis jeg var dig ville jeg nok hellere vælge at bekæmpe støvet og bruge et par diamantklinger og en vinkelsliber eller rillefræser, men det koster som sagt højest lidt blå mærker og nogle klinger at prøve med bajonetsaven.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis