Kraftstik nyt/gl

Hej!

Jeg står og skal bruge en kompressor. Men kmpressoren har det gl kraftstik(5 ben) og i huset har vi kun det nye(5 ben)... Jeg har en forlængerledning med gl stik. Kan jeg skifte den ene ende til et nyt så det passe til husets stik??

Jeg har bestemt ikke den store erfaring med el. Skal jeg holde mig fra det? Og kan jeg evt købe en omformer fra gl til nyt stik(har ikke kunne finde det på nettet)

Mvh Mads
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens lave en omformer fra gammel flad kraftstik til nyt CEE stik.. men HUSK for GUDS skyld at måle efter på nullen, og at den sidder PRÆCIST hvor den skal... ellers kan det blive en dyr affære.....

Det bedste ville naturligvis lige få en trikker til at måle for dig...

Mvh.
Sten Krog
Hej Steen og tak for dit svar smile

Ja overvejer osse lige og få en El-ven til lige og sætte det sammen for mig. Men jeg kan jo faktisk se hvor ledningerne sidder i den gl L1, L2.... Og de samme mærker er der jo i den nye...
Så det kan vel ikke rigtig gå galt... El va?

Hvordan en dyr affære? Så vidt jeg har kunne finde ud af vil det bare få motoren til og køre den forkerte vej... Men det kan den måske os få den til og brænde af..?
Nej - hvis du ved en fejl sætter en fase på nul får maskinen pludselig 230 V ind hvor den forventer nul og 400V imellem to poler hvor den forventer 230V. Den kan skam sagtens brænde maskinen af. For slet ikke at tale om hvis du kommer til at sætte en fase på jord - så sætter du jo strøm på hele lortet så du riskerer at få en ordentlig en over fingrene - men så må du jo satse på HFI'en.
Puha det lyder jo ikke helt betryggende! Nu har jeg ellers lige skiftet det og dobbelt, dobbet, dobbet tjeked at de sidder rigtigt og ens i begge ender.. Men det med strøm på hele lortet gør mig nu lidt utryg! Det er jo straks værre end at brænde kompressoren af(den kan man trods alt købe en ny af). Og jeg bor til leje i et gammelt gammelt hus(med lige så gl el instalationer), hvor jeg bestemt ikke stoler på HFIén, så måske skulle jeg alligevel lige ha en til og kigge på det for mig...
Hmmmm
Hvis du har en polsøger, så ville det være en god ide at bruge den. Så kan du i hvert fald måle om der skulle ligge en fase på kompressoren/jordforbindelsen uden at du behøver røre ved maskinen.
Annonce
Du mener ved bare og sætte polsøgeren på maskine? (det have jeg os tænkt... Bare for og være 200% sikker smile
Hvis det er tilfældet at HPFI/HFI ikk slår ud ved fejl, fx. fase på jordforbindelse, er det riv-rav-ruskende galt med installationen, og se at få tilkaldt en elektriker inden der sker alvorlige ting...Såsom en fase der går på stel på komfuret, og damen får det vildeste rap..

Men ak ja. det er da en god idé at tjekke, men altså en polsøger er noget som man kan bruge i sengen, til damen , ikke noget man kan stole på i virkeligheden...

Citat fra phwinther

Hvis du har en polsøger, så ville det være en god ide at bruge den. Så kan du i hvert fald måle om der skulle ligge en fase på kompressoren/jordforbindelsen uden at du behøver røre ved maskinen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis