Problemer med beskæring af bordplade

Jeg er total nybegynder i gør-det-selv verden, men nu har jeg alligevel mere eller mindre selv fået sat et IKEA køkken op. Mit køkken er gammelt og der meget skæve vægge og vinkler. Problemet er nu, at bordpladen skal beskæres i en skæv vinkel for at køkkenet bliver pænt og sammenhængende.

Problemet er, at uanset hvor lige jeg skære pladen er der altid en lille upræcished, som giver et hul i bordpladen når den skal lægges op til den næste plade? Min kammerat sagde at disse "huller" skulle jævnes ud med noget silicone, men er der noget om det?

Skal jeg bruge noget særligt værktøj? Jeg har en god rundsav og en stiksav.

Håber nogen derude kan hjælpe!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Daniboy

Velkommen til.
Kan du ikke tage et par billeder af det, så bliver det lettere at hjælpe dig.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for de hurtige svar.

Jeg kan godt tage billeder, men får desværre først mulighed for det i weekenden og har kun mobilen.

En overfræser kunne godt være en mulighed, men desværre har jeg ikke sådan en og det ser dyrt ud for bare at skære en plade.


Jeg beklager hvis jeg ikke har beskrevet mit problem tydeligt nok. Det drejer sig helt enkelt om at jeg skal skære en bordplade diagonalt og den skal så lægges op til en en firkantet bordplade som ikke er skåret til. Skal måske lige sige at bordpladen er fra IKEA så det var ikke muligt at få den beskåret ved købet.
Du kan samle de 2 plader med f.eks en 5 mm spalte/fuge over et bræt som skrues op i pladerne nedefra. Denne fuge kan du lukke med "skibsfuge".

Du kan selvfølgelig også bare smøre silicone eller lign på endefladerne og så støde dem sammen (også over et bræt/samlestykke). Hvis jeg læser dit indlæg korrekt, vil du få en skævhed ENTEN i bordpladesamlingen ELLER ved væggen - korrekt? Hvis du alligevel skal have en hulkelliste langs væggen, skjuler du skævheden under denne liste (efter at have sikret, der ikke kan løbe vand ned bag pladen (silicone)

Som skrevet: Måske misforstår jeg dig...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Ikea har nogle skinner man bruger til samlinger af køkken bordplader. det koster ikke andet end 20/30 kr. så vidt jeg husker.
Hvis du vil undgår denne skinne som er skræddersyet til bordplader , skal du bruge en Lamelfræser, til at sætte de to savet plader sammen.
det koster ca. 300 kr. i HN
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo....&n=10&KundeID=

Det du skal være opmærksom på , at en rundsav flosser enhver plade, men hvis du skærer på bagsiden kan det godt gå an.
Der er en trick til at pladen ikke flosser,cool at man sætter et stykke masonitplade på der hvor man skærer så det kun er masonitpladen der flosser.
Hertil skal du bruge et sæt beslag for at sætte pladerne sammen. Når du køber beslaget følger der med en udførlig manuelt med.
Go fornøjelse

p /p
Annonce
Der er kun en måde at gøre det præcist på og det er med en overfræser. Glem alt om at save, hvis der er tale om en bordpladesamling.

Der skal fræses og på undersiden skal der fræses til samlebeslag, ellers trækker pladen sig fra hinanden igen.

Der er desværre ikke nogle smutveje eller andet, der kan gøre det bliver nemmere, hvis det vel at mærke skal holde og samtidig se ordentlig ud.


det lyder, på mig som om om at problemet består i at du ikke saver lige? eller har jeg misforstået?

For at sikre et lige snit kan du bruge en retholdt som føringsskinne - alternativt kan du købe dig en lægger dyksav fra festool men det er nok overkill i forhold til opgavens størrelse.

Men brug en retskinne til at styre din rundsav, så får du et langt lige snit........
Uanset hvad så skal fræseren igang, da der skal være "fisk" og samlebeslag på.

Jeg benytter en "form" lavet specielt til bordpladesamlinger, så jeg er 100% sikker på delene passer perfekt sammen.

Bordsamlebeslag-200x134.jpg


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis