tilslutnig af vaskemaskine til blandings batteri

Jeg har dette blandingsbatteri i mit badeværelse, jeg vil gerne kunne tilslutte en vaskemaskine, hvordan gør man lige det?

Jeg havde selv en ide om at man kunne få en slags ventil man kunne skrue imellem blandingsbatteriet i toppen og slangen til bruseren, her kunne man tilslutte vaskemaskinen, og når man skal vaske tænder man for det kolde vand, og drejer på ventilen så vandet ikke kommer ud igennem bruseren men til vaskemaskinen

Er det sådan man gør? Hvilke dele skal jeg bruge (gerne varenumre/links)

v/Jørgen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej spørge jørgen

Nej det er bestemt ikke den måde du gør det på. Årsagen til det er at hvis begge haner er åbne, laver du en kortslutning imellem koldt og varmt vand hvilket betyder at når maskinene ikke tapper vand løber der en vandstrøm,typisk fra det kolde over i det varme, men det omvendte kan også være tilfældet, alt efter hvor trykket er højest.

Der sker nu det, at der begynder en galvanisk korrosion hvis vandet har paseret en kobber installation, hvad det ofte har hvis det har været igennem et blandingsbatteri, og herefter kommer i forbindelse med et jernrør. Det betyder at du meget hurtigt kan komme til at nedbryde en hel vandinstallation. hvilket kan blive meget dyrt, specielt hvis du bor i en større etageejendom.

Det andet der sker, kan være at du i andre af husets haner begynder at tappe varmt vand ud af koldtvandshanerne el. omvendt. Og igen hvis du bor i en etageejendom er det en ganske speciel oplevelse for dine naboer hvis de pludselig begynder at få varmt vand i f.eks deres toilet. Og tro mig, driftpersonalet på ejendommen kan bruge uhyggelig lang tid på at finde ud af hvem synderen er, og netop fordi de har brugt meget tid og som oftest gennem et stykke tid er blevet skældt bælgen fuld, af dine naboer, grundet de af dig fremkaldte vandproblemer, er de nok ikke rare at snakke med når de finder frem til dig.

Men alligevel er det den lykkeligeste udgang på historien, fordi man da er obs på at der er et problem. Det værste og dyreste tilfælde er der hvor man først bliver bekendt med problemet når vandinstallationerne er tæret op.

Som en bonus info kan det meddeles at et lignende fænomen kan optræde hvis et termostatblandingsbatteri er defekt. (sker som oftest de billigeste af slagsen). Blandt fagfolk kaldes den løsning du foreslår oftest en "Leasy kortslutning" idet det ofte er dette firma der foreslår løsningen.

Så der er ingen nemme løsninger her, du må se at få installeret en tappehane til formålet eller anskaffe dig en bredspektret ansvarsforsikring om en sådan findes.

Hilsen
Allan
Hvis koldt og varmt vand bliver koblet kontinuerligt sammen er der også risiko for legionærsyge
Tak for jeres svar, men syntes i selv at de kunne bruges til noget?

Der bliver kun tændt for det kolde vand, så ingen problemer med tærring, legionær syge osv.

Men hvis leasy kan, jamen så kan jeg vel også, eller er der en anden måde at løse dette på?

v/Jørgen
Citat fra Spørge Jørgen

Tak for jeres svar, men syntes i selv at de kunne bruges til noget?

Der bliver kun tændt for det kolde vand, så ingen problemer med tærring, legionær syge osv.

Men hvis leasy kan, jamen så kan jeg vel også, eller er der en anden måde at løse dette på?

v/Jørgen


Jeg tror såmænd ikke der er andre der vil byde ind med forslag når du ikke kan bruge velbegrundede indlæg som det fra Allan Fischer. Du har tilsyneladende bestemt dig for at leve med de eventuelle konsekvenser Georg-Godt Nok løsningen indebærer sad - og det tror jeg ikke der er mange der vil støtte dig i.

Du mangler ingenting for at lave din løsning. Du kan jo bare skubbe slangen fra vaskemaskinen op omkring tuden på blandingsbatteriet og give den et spændbånd - hvis det skal være rigtig godt wink

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Jeg må da sige, at jeg var noget overrasket og imponeret over Allans meget velbegrundede og kloge indlæg.
Jeg skal da aldrig nogen sinde lave en sådan overfuskerløsning. Jeg kan så udmærket se alle problemerne i den. Hvor der kan ske uheld, vil der ske uheld! Er det ikke Murphy's lov?
Så takker jeg bare min herre og skaber for at jeg ikke bor i samme ejendom, hvor der foretages den slags elendige løsninger.
Imponerende at folk kan være så egoistiske og blæse på andres ve og vel.

Lav dog for pokker den rigtige løsning og vis lidt samfundssind.

Jeg køre jævnligt min kedeltemperatur op på 90 grader for at undgå legionella. Jeg har set, hvordan store sunde mænd, kan sygne bort og krepere elendigt at legionærsyge!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Husk en vigtig ting mere. Vandhaner er ikke godkendt til at stå med tryk på ( i hanetuden), og det er netop det der vil ske når der er åbent for vandet, og vaskemaskinen ikke tager vand ind. Du vil stå med et alvorligt forklaringsproblem hvis du skulle få vandskade på det grundlag. Emnet har faktisk været behandlit i et tv program, hvor bl.a. Leasy blev kritiseret for at anbefale metoden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis