Jordforbindelse

Hej
Jeg har en stikker, hvor der er tre huller i, altså den nederste til jordforbindelse.
Jeg er i tvivl om, at der overhovedet er jordforbindelse i stikket.
Kan jeg måle mig til det, og hvis, hvordan-
Mvh

Søren

Med venlig hilsen

Søren
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan du se i stikket der skal komme en gul/grøn ledning ud. hvis der ikke er det=ingen jord..
så kan du se i din sikringstavle om der er et tykt jordkabel udefra og ind i tavlen, der hvor det er tilsluttet i en skinne vil alle dine andre jordledninger også sidde.
Jeg tror søren mener om han kan måle det UDEN at klippe ledningen i stykker. Lidt afhængig af hvad det er for et kabel, så kan du måle det ved at se som der er forbindelse i "den anden ende"'s jord til stikproppens jord (et multimeter på i begge ender). Er der tale om et fast monteret kabel, eks. på et TV, så er det en del sværre at måle på.
Mål mellem fasen og jord - der skulle gerne være 230v ligesom på fase-nul - dette kan give en indikation om der er jord...men ikke nødvendigvis..
Og bruger du eks. en af disse målere med dioder skulle HFI en gerne slå.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Kan fortælle at det gør mine flukeinstrumenter ikke....

Prøv istedet med noget ledning, en forbindelse fra fase til jord... så skulle HPFI/HFI gerne springe..

Citat fra PeterR

Og bruger du eks. en af disse målere med dioder skulle HFI en gerne slå.

MVH
Annonce
Citat fra StenKrog

Prøv istedet med noget ledning, en forbindelse fra fase til jord... så skulle HPFI/HFI gerne springe..


Det giverblot en indikation af, om jordforbindelsen er ført hele vejen rundt og sat til i måleren.

Hvis spørgsmålet går på, om der rent faktisk er jord på systemet, er man vel nødt til at lave et jordspyd og så måle i forhold til det?

Nogen, der kan huske, hvor langt ned et jordspyd skal?

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Citat fra Franke

... Nogen, der kan huske, hvor langt ned et jordspyd skal?


37,8 cm i en god muldjord :-) ... der er ikke nogen fastsat dybde - der ses udelukkende på overgangsmodstanden.
Citat fra sluppermand

det kan du se i stikket der skal komme en gul/grøn ledning ud. hvis der ikke er det=ingen jord..
så kan du se i din sikringstavle om der er et tykt jordkabel udefra og ind i tavlen, der hvor det er tilsluttet i en skinne vil alle dine andre jordledninger også sidde.


Der er også den mulighed, at "jord" er udført som nullet jord, dvs. at nul-lederen der kommer ind i tavlen er sluttet til jordskinnen i tavlen, hvorfra "jord" så er ført videre. Denne teknik bruges, f.eks. ofte i gl. etageejendomme, hvor det er lidt bøvlet at bruge et jordspyd fra 4. sal ...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis