hvad er forskællen på privat vej og ikke privat vej ?

Jeg bor på en privat villavej, men hvad er foreskællen på at bo på en privat villavej og en alm. villavej?

Velig hilsen

Klaus
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at have sat mig ind i emnet, ville jeg mene at udgifter/arbejder på vejen er afholdt af beboerne på vejen og ikke af kommunen.
Det er hvem der betaler for vedligeholdelse af vejen.
Private veje falder under grundejerforeningen. Men med pligter følger også ansvar, så i princippet kan kommunen ikke opkræve eks. parkeringsafgifter på jeres vej, men er det aftalt med kommunen at de vedligeholder vejen, så er der hjemmel for at de også må gøre med den, næsten lige som de vil (så er den nemlig i princippet ikke så privat længere).
Jeg tror du er inde på noget af det rigtige sad

Muligvis et dumt spørgsmål, men hvorfor skal vi selv betale for :

Etablering af kloak
Rensning af kloak
snerydning
nye perlesten på veje, eller asfaltering

Når min nabo, som bor på en ikke privat vej for alle disse yderlser betalt?

Vi betaler jo alle skat

Venlig hilsen

Klaus
Tilgengæld må naboens børn IKKE lege med skateboard på deres vej, da disse ikke er udstyret med behørige bremser, lygter, signaleringsenheder og sikkerhedsseler. Det må DINE børn godt, for det er på privat vej.
Tilsvarende: Hvor ofte får din nabo ryddet sne ? Hvad nu hvis der kommer 10 snestorme og kommunen kun har budgeteret med 3 ?
Og hvad nu hvis kloaken går istykker, og den er lad os sige... 30 år gammel. Din nabos bliver repareret, og ryger igen om 10 år, men for kun 30% mere kan du få din UDSKIFTET, til en ny og rotte skiret model der holder i mindst 50 år... Den valgmulighed får du, fordi du som ejer bestemmer hvor mange penge der skal bruges og hvordan de skal bruges. Men som du selv er inde på, så er det jo også dine penge.
Ok.. det er ikke meget at komme efter, men det er jo et spørgsmål om den private ejendomsret, hvorvidt man ønsker at bevare den eller ej.
Men hvis grundejerforeningen IKKE længere ønsker at vejen skal være privat, kan man næste gang kommunen har et tiltag der påvirker ens vej (eks. skiltning, hastighedsbegrænsning, parkeringsforhold, circus for den sags skyld) forlange at hvis kommunen disponerer over vejen, så må de også betale for dens vedligeholdelse. Det accepterer de fleste kommuner uden at kny, for det ved de godt de kommer til alligevel hvis borgerne klager. Alternativt, kan man ansøge om at lade vejens vedligehold overgå til kommunen, men det vil de normalt kun gøre hvis vejen lever op til visse forudsætninger (at den ikke er så misligeholdt at det bliver en økonomisk byrde).
Hej Twist,

Færdselsloven gælder vel også på en privat vej, så skatebordt uden seler og blinklys må vel heller ikke køre på vores vej.

Det er komunen der rydder sne, på alle veje undtagen private vej, hvis den private vej har betalt for snerydning så kører saltvognen ned ad vores vej, ellers kører den bare forbi, vi for altså ikke rydet specielt, så hvis pengene er brugt op, så for vi heller ikke rydet resten af vinteren

Det er jo lige meget om komunen renoverer en kloak der kun holder 10 år, de laver den jo bare igen, og igen, og igen, her kan jeg ikke se nogen fordel

Jeg kan ikke se vi har nogen privat egendomsret over vores vej alle kan køre ned og parkere.

Jeg har svært ved at se hvorfor vi som skatteborgere skal betale for vores egen vej med tilhørende istallationer og belægninger, + for de andres igennem skatten

Venlig hilsen

Klaus
Annonce
Hej Claus

Jeg kan heller ikke se de store fordele i at bo på en privat vej (bor på en offentlig), og jeg ved at kommunerne nu og da spekulerer i at "forære" veje til beboerne - givetvis for at spare de fremtidige snerydnings og vedligeholdelsesudgifter. En overgang var Københavns Kommune kendt for dette stunt...
Men hvorfor systemet er skruet sådan sammen - at nogle veje er offentlige og andre private tør jeg ikke sige.

Mvh
Rasmus
Færdslesloven gælder, ja... Men den siger også at "kun lovligt indregistrerede køretøjer" må benytte "offtentlig vej". Det er den private vej ikke.

Personligt vil jeg nu hellere end gerne være sikker på at jeg får noget der virker end det sjusk og makværk der ofte kendetegnes af kommunale anlægsopgaver. Alle opgaver jeg nogensinde har set kommunen forsøge at varetage er blevet udbudt til laveste byder, som regel uden en egentlig kontrakt, og normalt også uden bod, hvorfor det aldrig bliver færdigt, og leverandøren skider højt og flot på prisen.

Men det er klart at det er sjovere at være snylter end betaler. Men hvis nu ALLE var snyltere, så var der jo ikke noget der blev lavet (!), jeg er nu alligevel overbevist om at jeres grundejerforening får en rabet på grundskylden som følge af at i vedligeholder jeres egen vej, det gør de fleste andre grundejerforeninger. Det er klart at set i lyset af den nuværende regerings indefrysning af grundskylden, så ser du nok ikke meget af en besparelse, uanset om tingene bliver lavet godt, eller billigt.

Mht. Kbh der "forærer" veje væk, så er de vist RIMELIGT hurtigt holdt op med det siden parkeringsafgifterne blev indført. Der er masser af private "parkeringsværn", men Parkering københavn er stadig den største grib. Tal LIGE om at betale ekstra skatter.
Men netop her kan man jo som vej ejer, også beslutte sig for hvordan vejen skal indrettes eks. med parking forbudt for uvedkommene. I kan sætte hastighedsbump op (og du må såmend gerne selv lave dem, hvis foreningen vil spare penge, hvis bare det bliver gjort ordentligt, MENER jeg, da en tidl. nabo selv anlagde trafiksanering på deres vej), automatiske fotofælder, og have europark til at komme og sætte bøder på fremmede biler hver 24 timer. I kan sågar have et fejeblad komme og fjerne bilerne og holde dem som gidsler hvis i vil. Bare der er skiltet korrekt (og man gør det på behørig juridisk vis), i kan sætte rambukspærrer op og lægge pigtråd ud for den sags skyld, selvom sidstnævnte nok hverken er populær hos naboer eller forældre som dig selv. Og i kan vedtage hastighedsbegrænsninger (UNDER 50 km/t) uden politiets indblanding.

Igen.. Det virker måske ligegyldigt, men der ER altså mennesker der er gode til at holde styr på deres veje, og kan få dem til at fungere ganske fortrinligt, HELT uden kommunens indblanding.
Ja man kan jo forestille sig meget om hvad man må på en privat vej. Men i virkeligheden er der ret mange begrænsninger. På eksempelvis Københavns Kommunes hjemmeside kan du finde mange oplysninger desangående. Herunder aflivning af myterne om, at private (fælles)veje er uden for færdselslovens gyldighedsområde eller at man kan lave vejspærringer som man lyster. Uanset om vejen er offentlig eller privat fællesvej vil kommunen som oftest være den offentlige vejmyndighed, og i den sammenhæng - i samarbejde med politiet - være den der godkender begrænsninger på vejen. Hvis hindringerne på fortov og vej er til gene for den fri passage for fodgængere med barnevogn, rullator, kørestol etc. og/eller hvis hindringerne på vejen generer redningskørsel, affaldsafhentning, post o.s.v. så er sagen dødsdømt fra begyndelsen uanset ejerskabet til vejen.
Da jeg tog kørekort lærte jeg at færdelsloven galt alle de steder hvor posten kommer, dvs vi skal lukke vejen af med hegn med lås for lovligt at kunne køre rundt på motoriserede løbehjul

Jeg er nu ikke lige så pissimistisk med det komunale system og forvaltning af vores fælles penge som dig, der er selvfølgelig nogle gange man må tage sig til hovedet, men i det store og hele så gør de det rimeligt.

Vi har ikke en grundejerforening, der er et vejlaug som halvdelen af vejen er medlem af, der er ikke tinglyst nogle servitutter om at vi skal være medlem af en grundejerforening eller et vejlaug. Vi får ikke rabat på ejendomsskatten, for at betale for vores egen vej.

Jeg kan godt følge dig i at det er fedt selv at kunne bestemme, men det er reelt begrændset til, om vi i år skal betale kr. 8000 for granitskærver, eller kun bruge kr. 4000 på perlesten til vejen

Men min pointe var nu hvorfor skal vi selv betale + vores fælles det af alle andre vejes vedligeholdelses udgifter, vi får intet i kompentation, om grundejerne i sin tid har fået noget kompentation det ved jeg ikke

Venlig hilsen

Klaus
Færdselsloven gælder, ja, det gør ALLE lovene, man starter jo ikke sit eget land når man har en privat vej, men der er en del REGLER som man kan få lov til at fastlægge, men som sagt indenfor behøring juridisk vis.

Men hvis i ikke pt. FÅR nogen rabat på grundskyld eller lign., så er det vel et godt udgangspunkt når man skal diskutere fastsættelsen af denne med kommunen, der jo normalt gerne vil have denne sat så højt som muligt så de har flere penge at spilde.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis