vådrumssikring / Badev.

Hej alle
Nu er vi færdig med at sætte skillevæge op til vores nye badeværelse, vi beslutede at sætte solide gips/metalprofiler op og så beklæde dem med 18 mm træplader så de kan bære noget, og har så derefter sat vådrumsgips op.
Alt skal selvfølgelig spartles med vådrums spartel, men har lige nogle ? før vi går videre.

1. hvordan skal jeg forberede gipsen til fliser (trin for trin)
2. Skal jeg have forseglingsstrimler i kanten rundt ved loftet hvis jeg henholdsvis lader loftet være eller sænker det en smule.(Vi har betonloft/gulv med over/underbo. Er lidt i tvivl mht. kanterne)
3. Skal jeg have også have vådrumsmembran i loftet

Har dog fingerne skruet rigtigt på men det at lave badeværelse er nyt for mig så håber at jeg kan få lidt hjælp på dette udmærkede forum, evt. nogle henvisninger til nogle bøger om emnet.
Takker smile , Jan
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jan,

Når gipspladerne er spartlet og slebet, skal de primes - fx med ufortyndet Alfix Gipsprimer. Du skal have armeret alle konstruktionsovergange, dvs især overgangen mellem gulv og væg (med mindre du har vinyl) og omkring rørudtag, afløb osv. Dette gøres med armeringstape og afløbsmanchetter som passer til vådrumssystemet. Derefter skal der 1 mm vådrumsmembran på i vådzonen. Hvis du bruger Alfix' 1-komponent gummimembran, skal den på af 2 omgange - først et porelukkende lag, og så et heldækkende. Det er meget nemt at påføre med en malerrulle, og stinker ad helvede til. Derefter (dvs et døgns tid senere) kan du gå i gang med at sætte fliser op.

Der skal ikke armeringsstrimler på ved loftkanten, da vådzonen stopper ved loftet - uanset om det er det gamle eller eventuelt sænkede loft. Derfor skal der heller ikke vådrumsmembran på loftet.
Takker, biggrin
Checker lige om jeg har forstået det rigtigt.
Alle konstruktionsovergange/rørudgange skal armeres undtagen i loft, og mht. til vådzonen skal der membran på.
Vi har dog besluttet at sætte en færdig brusekbine op (100 % lukket) så vil der i dette tilfælde være en vådzone? og vil der så være brug for membran??

Jan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også