Hjælpe strøer og vinkelbeslag m.m.

Hej Alle

Jeg skal lave nyt gulv i et rum på første sal i et ældre hus. I mellem bjælkerne er der jo 90cm C/C og jeg vil sætte nogle 45X95 på tværs af dem, for at opnå 30cm C/C.
Anyway... Er der nogle der kender til nogle tommelfinger regler ang. størrelse på beslag, antal beslag pr. samling, skruestørrelse og andre afstande, man skal holde øje med?

På forhånd tak.

MVH
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
To bjælkesko pr. tværbjælke burde vel være nok. Dine skruer skal så gå igennem det materiale de skal holde fast (enten bjælkesko eller bjælke) og ind i, men ikke helt igennem det materiale de skal fæstnes i. Jeg har brugt 80mm til bjælkesko og reglar da jeg har selv været igennem samme mølle, men har dog valgt at bibeholde "retningen" på mine bjælker, og derfor lavet en lille ramme af 125x50 som jeg har skruet på de originale bjælker (mine originaler er 140mm), og på denne måde også fået rettet gulvhøjden op så den er i vater. Derefter satte jeg bjælkesko på til ekstra bjælker i længde retningen, så jeg kom ned på en afstand på under 30cm hvilket idag er næsten nødvendigt for at lægge gulvvarme.

lidt alla:
I------I
I..I..I..I
I..I..I..I
I..I..I..I
I..I..I..I
I------I

Men det skal dertil siges at jeg også lagde et undergulv af gulvkrydsfiner ovenpå bjælker og gulvvarme, da jeg ville have parketgulve. Det ville nok ikke være nødvendigt med bræddegulve. Der kan man jo regulere lidt med nogle afstandsklodser.
Og hvorvidt man vil gå på kryds eller tværs er vel en smagssag, men det var meget lettere at lægge gulvvarmen på denne måde da jeg så ikke skulle fræse så meget plads ud til slangen, og jeg skulle ikke klippe så mange aluplader til i længden (max tre pr "ramme").
Mange tak for disse informationer. Jeg kan bruge det meste.

MVH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis