alufælge

Hvor meget skal jeg spænde mine alufælge med ??
Har en momentnøgle

claus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personbil 100-110 NM.(Du har ikke nævt hvilken bil det er)

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
100 nm= 10 kg

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Hvordan kan det være, at momentet er forskelligt afhængigt af bil/model? Anonymous skriver det også i denne tråd. Jeg har fastspændt mine alufælge med 110Nm på min Hyundai Accent - men hvor kan det slåes op henne?

Lige et tillægs spørgsmål: Skal fælgene fastspændes når hjulet hænger frit i luften eller?
Hej,
Det kommer an på hvilken bil vi taler om. Der er jo forskel på længden og specielt tykkelsen af dine hjulbolte / studse til møtrikker.
Det har også inflydelse om bolten / studsen skrues direkte i eks. en bremsetromle, eller om der er et separat nav.
En Citroen AX skal eksempelvis spændes med 75 Nm, en Ford Mondeo med 85 Nm, en Toyota Supra med 105 Nm og en Mercedes Vito med 170 Nm.
Spænder du for meget kan du nemt komme til at ødelægge dit gevind og/eller bremseskive / bremsetromle etc.
Det er korrekt at en alufælg normalt skal spændes hårdere end en stålfælg.
Lad os da vide hvilken bil vi taler om - så får du da et svar :-) Alternativt spørg din lokale dæk-mand eller mærke forhandler.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Annonce
Okay - tak for svaret :-) Min er en Hyundai Accent GLS 1,5 fra '97. Kan du også hjælpe mig med tillægsspørgsmålet? cool
Hej St.man
Dine hjul skal spændes med 110 Nm.
Tilsp.momenter findes normalt i I. bogen, eller som jeg i mine autodata.
Stålfælge spændes 90-95 Nm.
Mvh autoole
super - tak for det! Er det fordi du er mekanikker at du har "adgang" til sådan noget?
Hvordan er det med om fælgene skal fastspændes når hjulet hænger frit i luften eller?
Hej
Ja det er rigtigt, jeg er en af de der selvstændige næringsdrivende.icon10.gif
Og ja, jeg har en hel del i autodata.
Vi spænder dem altid medens bilen hænger, da det forenkler i een arbejdsgang. Boltene helt i, og X spænde med momentstav.
Du kan også skrue boltene helt i, og spænde når bilen er sænket ned, hvilket er nemmere når du ikke bruger luftnøgle.
Mvh autoole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis