Berøringsfrit håndvaskearmatur fra Oras

Før jeg købte et berøringsfrit håndvaskearmatur fra Oras, søgte jeg information på Lav-det-Selv om erfaringer med et sådant. Der var ingen, så nu vil jeg videregive mine.

Det drejer sig om et Oras 6150G eller et6170F (jeg kender ikke forskellen, og manualen nævner begge modeller.

Armaturet kommer inkl. 2xpex-slanger med 3/8" muffer, og altså ikke et par stive kobberrør, som normalt med blandingsbatterier. Dertil kommer et par filtre, som skal lægges ind imellem, så sten m.v. ikke løber op i det følsomme blandingsbatteri. Dette vel så også, at disse skal tømmes efter en periode.

Strømmen kommer fra et medfølgende batteri, som er forbundet med en ledning. Batterier forventes at holde i årevis, og skift er ganske nemt, da det ikke sidder oppe i selve blandingsbatteriet.

På højre side af armaturet kan man montere en temperatur-vælger. Hvis man ønsker en fast temperatur indstilles denne, og hullet dækkes til med et medfølgende dæksel. Typisk en løsning ved anvendelse på offentlige steder.

Hvordan fungerer det så?

Man kan ikke justere på vandtryk. Blandingsbatteriet leverer en god stråle til håndvask, men forvent ikke, at du kan bruge den til at spule ting af. Det er altså et håndvaske-batteri - blot i fald du i dag anvender din vask til flere formål. Mon ikke Oras overvejer valgfrit vandtryk i en senere udgave?

Man kan ikke justere på den tidslængde med vand, som en bevægelse foran sensorerne udløser. Men det oplever jeg ikke som en svaghed.

Temperaturvælgeren fungerer for så vidt fint, men giver et enkelt problem: Hvis det varme vand ligger et stykke væk (altså når der ikke er cirkulation lige forbi blandingsbatteriet), så vil man normalt åbne for den varme hane først, for at trække det varme vand til i en fart. Når det så kommer, så tempereres med det kolde.

Blandingsbatteriet har ikke termostatfunktion, så temperaturvælgeren sætter et fast blandingsforhold mellem koldt og varmt. Det tager derfor lang tid før det varme trækkes til.

Naturligvis kan man så stille temperaturvælgeren på 'varm' og så justere efterfølgende. Men det forekommer ikke lige så nemt/intuitivt, som ved ordinære blandingsbatterier.

Min anbefaling er derfor, at man trække en meget lille diameter rør hen til det varme vand, for derved at skulle 'fjerne' mindre afkølet vand inden det varme kommer.

Sensoren fungerer fint, slukker forbavsende hurtigt efter man fjerner sig og går meget sjældent i stå pga. manglende bevægelse under/foran hanen.

Rengøring
Blandingsbatteriet er MEGET smukt med sine simple, rundede former, der ikke generes af håndtag og dippedutter - på nær den lille temperaturvælger nede ved roden.

Men den flotte, ugenerede overflade gør også, at dryp og kalkmærker bliver meget synlige. Så hvis du køber fordi du er fascineret af netop æstetikken, så hav en klud i nærheden for at bevare den.

Hvorfor berøringsfri?
[LIST]
[*]Fordi det sparer vand.
[*]Fordi det er nemt.
[*]Fordi du og din familie slipper for at udveksle bakterier som opstår navnlig ved toiletbrug (Maude-argumentet).[/LIST]Hvad det sidste angår, så er det mit gæt, at berøringsfrie armaturer bliver standard alle steder indenfor en kort årrække. Og måske endda lovkrav på offentlige steder.

God fornøjelse.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps - er også selv ejer af et sådant armatur - og ganske tilfreds. Jeg har dog lige erfaret at efter 1 års tid (måske 1½) er det begyndt at dryppe - og der er den medfølgende manual ikke hjælpsom.

Er der nogen her på forum'et der ved hvad jeg kan gøre ??

Ja det er jo nok en pakning ;) men hvordan og hvor ???
Mine forældre har (tror jeg) samme model som nu er 3-4 år gammel.
Der er ingen dryp, men tilgengæld kan man ikke justere temperaturen på den lille temperaturjustering nede på hanens højre side. Der er en lille forskel på varmt og koldt, men faktisk mest på lyden
Jeg tænker selve blandingsdelen er kalket til, men der er faktisk ikke mere modstand i skifteret end normalt.

Er der nogen der har oplevet det samme eller har en ide til en løsning? Det kan jo også være den bare er gået i stykker...

Sætter pris på alle tanker
Ian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis