Råd om afløb i badeværelse søges

Vi er lige flyttet ind i en lejlighed. Badeværelset skal totalrenoveres. Da vores budget er begrænset til maks 50.000 vil vi vi forsøge at gøre så meget selv som muligt og lovligt. Som i kan se på billederne er det største problem afløbet fra bruseren. Vi ønsker bare at slippe for brusekabine og vandpumpe. Ved den nuværende løsning med brusekabinen er afløbet drevet af en vandpumpe, der pumper vandet ca. 30 cm op til afløbsrøret, der så falder hen mod faldstammen. Afstand fra vandlås til faldstamme er ca. 2 m.
Er det muligt at lave en ny bruseniche der så er forhøjet de 30 cm + lidt til, således at vi slipper for vandpumpen?
At lave et helt nyt afløb er vist ikke noget alternativ da der er tale om en andelslejlighed fra slutningen af 1800-tallet.
Nogen forslag? Hvad tror I det vil koste for gulvet i badeværelset?

Se vedlagte fotos. smile

Mvh
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg står i samme situation med en brusekabine i min andelslejlighed fra 1899 på Østerbro. Her er der så ikke en vandpumpe, men bare en brusekabine hvor afløbet går ned et sted i gulvet. Jeg ønsker så at bruge litex plader og få lavet gulvafløb så jeg slipper for denne brusekabine. Følger lige med i din tråd.

Uanset hvad, så tror jeg du skal have en vvs'r ud og se på, om det kan lade sig gøre. Har også selv et budget på 50.000 kr., så vi står i nogenlunde samme situation. smile
Hej KKandler

For at få sænket afløbsrøret, skal du have din vvs´er til at lave en ny anboringsbeslag. Den der sidder nu har afgreningsrøret i 45 gr vinkel, den skal ned i 87 gr. Samt kun være til 40mm rør.
Han skulle også gerne kunne lave den sådan at det store spændebånd i bunden kan undgåes.
På den måde skulle det være muligt at få overkant af 40mm røret til at være ca. 60mm fra gulvet.
Dette vil med føre at overkanten af rør et ved brusekabinen bliver 110mm, regnet med 2,5% fald.
Du skal have ca 2,5% fald, for at sikre at vandet løber stærkt nok til at trække urenheder med ud, samt at det bliver tørt hurtigt efter brug. Og jeg mener at der er en paragraf i kloark installationsloven der siger det.

Så på denne måde kan du lave din nye forhøjning, med 120mm + gulvplade tykkelse + vådrums membran + fliser/liniolium. Ialt under 20 cm, hvilket er et ok trin op i badet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvis du fører røret helt inde ved muren, kan du dække den med en kasse der går op i højde med din håndvask. Så har du en lang hylde.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis