Forskellen

Hvad er forskellen på couvette og cuolotte steg?(nok ikke stavet rigtigt)
Tilberedes de på samme måde og skal begge skæres ud på samme måde?

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er først og fremmest prisforskellen.. og så er det 2 vidt forskellige udskæringer fra koen... Cuvetten er ikke lige så lækker som Culotten. Der er mere Cuvette på en ko og den er ikke så let at få velhængt og man oplever tit at Cuvette ikke er mør.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har altid opfattet cuvette som en fattigmandsculotte.
Hvis man vil prøve noget andet der kan være til at betale så se om de har en udskæring de kalder flanksteak fra en ko.. den har jeg set fra grisen med det var noget skidt..
Flanksteak bliver skåret fra noget der før blev hakket, men viste sig at være udemærket til steg.
Det er en meget flad udskæring som kan steges på panden og skæres som en culottesteg.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

i flg de par kokke jeg har snakket med ang. det samme så er sandsynligheden for at få kødet mørt sådan ca. lige stor hvis man behandler kødet rigtigt og smagsmæssigt er der heller ikke nogen forskel.

Det er rigtigt at mange opfatter cuvetten som en fattigmands culotte men prisforskellen kan alene henledes til mængden og at det af og til er mere regulert i størrelse end cuvette.

Så køb du bare cuvette hvis du kan finde nogle flotte stykker. Der er ingen grund til at smide penge ud af vinduet på culotte hvis cuvetten ser fin ud.

/Jacob
Jeg er uddannet slagter og jeg vil til enhver tid foretrække cuvetten frem for culotten ! ikke bare på grund af prisen !!

Jeg gør iøvrigt altid det at jeg pakker den ud af vakumposen (hvis den er det) dagen før -og kommer den i en pose med en grøn æbleskræl -så er du næsten altid sikker på at den bliver mør !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Okay.. det trick med en grøn æbleskræl virker det på alt oksekød??
Og vil en culotte ikke blive endnu bedre med samme trick??

For øvrigt mener jeg at det altid er godt at tage kød ud af vacumpakningen mindst 8 til 12 timer før man tilbereder det.
Det kan da lugte fælt lige når det kommer ud af pakken.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg tror det virker på alt oksekød ! men jeg bruger det nu mest på stegekød.

Og sådan en saltet (sprængt) cuvette med små hvide kartofler og peberrodssovs -den glider da ned !!!

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Citat fra shortcut

Jeg er uddannet slagter og jeg vil til enhver tid foretrække cuvetten frem for culotten ! ikke bare på grund af prisen !!

Jeg gør iøvrigt altid det at jeg pakker den ud af vakumposen (hvis den er det) dagen før -og kommer den i en pose med en grøn æbleskræl -så er du næsten altid sikker på at den bliver mør !


Det med æbleskrællen hænger det ikke sammen med at det er syren fra æblet der ændrer strukturen i kødet, på samme måde om lidt citronsaft vil gøre det...

Der kan også benyttes kiwi i.flg. dette link:

http://www.kandu.dk/spg69414.aspx
Sikkert, jeg lærte det af en gammmel kogekone der "Nok skulle fortælle sådan en bette knæjt, hvordan stiegen blev mør som smør"

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Iflg. Danish Meat er culotte defineret som særlig mørt kød med kort tilberedningstid, og cuvette defineret som mørt kød med middellang tilberedningstid.

Culotten er udskåret af den øverste bagerste del af tyndstegen på en ko, hvilket er den bedste kvalitet, og prisen er også lidt højere.
Cuvette er skåret af bag culotten og er den sidste del af tyndstegen. Cuvetten er billigere og ikke helt så mør som culotten.

Mvh.
Kim

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis