Utidig buskrydning

Min kæreste og jeg er for 1 år siden blevet indehavere af et dejligt hus på landet (Lolland). Med dette fulgte en (for os ihvertfald) meget stor have (2000m2), der ikke har været passet i godt 5 år! Da vi brugte hele sidste sommer og efterår på at renovere huset, ja så blev der ikke tid til haven før i foråret - altså nu. Vores have er en STOR jungle. Den har helt sikkert været et syn for guder engang. Den er bl.a. fyldt med frugttræer, alverdens buske og det ene staudebed efter det andet. Men tilbage til missæren: Vi har været i gang med "grovfilen" i haven. Vi har beskåret buske til den helt store guldmedalje - vel vidende at det gør man normalt ikke om foråret. Sagen er så - hvor megen skade har vi gjort på de nu beskårede buske? Dør de, vokser de vildt? Vi skulle sikkert have ventet til efteråret, men vi kunne ikke holde tanken ud om at "bo i mørke" en hel sommer igen. Er der nogen garvede havefolk, som kan forudsige, om vi til efteråret skal ud og investere 1000-vis af kroner på nye buske til haven - eller vil buskene overleve det "overgreb", vi har gjort?

/Pippi :-)

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Pippi (den 20-04-2003).]
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ro på.

Nyd at I har købt et dejligt hus på landet, hvor I må erkende: "Rom blev ikke bygget på en nat; heller ikke selv om der arbejdes både nat og dag"

Vent nu at se, hvordan de kære planter arter sig.
I får måske også nogle idér om hvorledes JERES have skal se ud.

Nyd påsken, og held og lykke med jeres projekt.

Mvh.
bodker

Hej smile

Om efteråret vil "ikke-ægte-have-mennesker" (mig) hellere sidde indenfor i vermen og hygge sig, end at ordne have. Derfor kan jeg med sikkerhed sige dig (egne erfaringer), at der skam ikke sker noget ved at skære buske ned i sidste øjeblik. Det er klart at i nok ikke skal forvente at i får nogle flotte buske, men dø gør de ikke.

Hav en god sommer smile

Mvh
ThomasB
Til Bodker
rom blev hverken bygget eller drukket på en nat!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for interessen .....

Vi er nu også ganske rolige her nogle dage efter overgrebet på buskene. De ser i hvertfald ikke ud til at have taget skade (so far ..) Snakkede med en kollega i dag om det dér med ægte og uægte havefolk .... hun var helt enig med et indlæg herfra om, at det er de uægte havefolk, der beskærer buske om foråret, men det ser da faktisk ud til at gå meget godt - for os stakkels Søren Ryge wannabe's !!!!

:-)
Hey :-)

Ville lige sige, at føromtalte buske står flotte og nyudsprungne - de ser ikke ud til at have taget det mindste skade.

/Pippi
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis