Brændekløver

Jeg har brugt en hulens masse brænde denne vinter for at opvarme mit hus som er ca. 125 kvm i st. plan (1. Salen er aflukket og ikke opvarmet). Ialt har vi afbrændt ca. 9 rm Ask, 1 rm birk og for ca. 800 kroner briketter. Vi har så tilgengæld kun har tændt for 1 radiator, nemlig på badeværelset. Tilbage til mit spørgsmål : Jeg vil ud og købe mig en motorsav ( har en på/I hånden) samt en brændekløver. Er blevet tilbude en som kan trygge med ca 2 ton og er på el. Er den noget værd? når den skal kløve en hel del?!? Eller skal jeg bruge lidt flere penge og købe en med benzinmotor. Eller leje en i stedet?
M.v.h.

------------------
FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En kløver der kun kan trykke 2 T er efter min mening intet værd..
Jeg har selv en der trykker 7 T og den fungerer fint, er sammenbygget med rundsav og en rigtig kompakt enhed jeg var så heldig at komme til for små penge.. Men liste prisen på en maskine som min er ca 15.000,- og til den pris vil den aldrig kunne tjene sig hjem i en alm husholdning. Her vil det være billigere at leje.

Men en model som min kræver at du har 400 V udenfor eller kan trække komfuret ud og trække en forlængerledninge gennem huset til det sted du skal bruge den !! Det vil fruen jo nok ikke mene er OK og så er en model med benzin motor bedre, eller evt en traktor drevet. Men en benzin eller diesel drevet larmer noget mere end en eldrevet..
Tænk på naboerne.. Men måske vil de gerne låne.

PS vi var gennem emnet brændekløver for kort tid siden, sikkert i efteråret..

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hej Falckmanden,

Vi har et hus på 120m2, som vi i denne vinter ALENE har opvarmet med brænde (ask). Vi brugte ca. 8 rm og havde det dejligt varmt (nogle gange FOR varmt). Vores varmeudgift var 3000 kroner - for en hel fyringssæson - det er da lige til at klare. Vi mener, at "tricket" også ligger i brændeovnen, altså typen. Vi kylede den gamle ud, da vi købte huset sidste år, og investerede godt 12000 kroner på en ny. De penge var givet godt ud og vi har ikke fortrudt.

I februar og marts hentede vi egestammer i Knuthenborg Park (vi bor tæt ved). Min skønne kæreste har så med flækøkse kløvet det hele, og det står nu fint stablet og klar til de næste 2-3 sæsoner. Pris i alt kr. 7000 - og så giver brændet endda varme mere end én gang :-)

Min kæreste bemærker i baggrunden, at han IKKE ville give så meget som 5 øre for den brændekløver, du nævner. Det skal mere "power" på.

Godt forår :-)

/Pippi
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis