Byggeri med præfabrikerede elementer!

Hej med jer alle.

det ser ud som om flere og flere bygger med en eller anden form for præfabrikerede elementer. Jeg tænker på elemenetr hvor der enten er hele ydervægen i en enhed eller elementer der siden klædes indvendigt eller udvendigt.

Men hvor dan fastgøres disse til fundamentet?

Der er en masse fordele ved denne element bygge proces. Det er muligt at lave et element med værdig indervæg og præmonterede el instaletioner. Det virker som en ret rationel metode til byggeriet.

Specielt er jeg tilhænger af den type hvor der afsluttes med en påskruet Rockwool beklæædning udenpå elementerne og afsluttes med en klimaskærm. denne kan så være af mange forskellige typer. Så bliver der ikke noget kuldebro problem....

Men stå elementerne "bare" løst på fundamentet? Hvis ikke, og det tror jeg ikke.... Hvordan skrues de så fast?
At lave et hul ind fra for eller bagside er en mulighed, men går der så ikke en stor del af fordelene tabt?
Og hvad med skillevægene?

Er der nogen der har bygget med systemerne og kan komme med hints, eller evt links? rolleyes

På forhånd tak.

MVH Njord
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Præfabrikerede elementer bliver sædvanligvis monteret ved at man nedstøber en montagebolt i fundamentet.

Man løfter herefter elementet, hvor der er lavet en udsparing ned over montagebolten. Herefter spændes montagebolten og udsparingen støbes ud.

Måske det er lettere at se på en detalje....

http://www.spaencom.dk/ref.aspx?id=6622
Jeg har lige været i 2 huse som blev læsset af med kran. 4 vægge sat på et betondæk. Der var ikke el, men kun dåser med rør. Der var ingen monteringsbeslag på dækket, men de blev boret ned bageefter. Det ene i træ og i det andet blev ydervæggen muret op. Sidstnævnte så efter min mening ud af h... til da vinduerne sidder "inde" i det færdige element og de dybe vindushuller udv. blev inddækket i blik. En meget kedelig i huset lyd når det regner eller bare drypper med fugt.

 

nu regner jeg med at det er lette facade elementer du tænker på....normalvis sættes de ned over en udnivelleret fodrem....og skrues fast til fundmentet

lidt links

www.palsgaardgruppen.dk

www.taasinge.dk

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Hej med jer allesammen...

Jeg vil starte med at sige tak for takke for svarene.

Det jeg havde i tankerne var mest træelementer hvor der leveres en mere eller mindre færdig væg. Altså et færdigt facadeelement, hvor der er isoleret og der er dampspærre monteret fra fabrikken.

Min garage er bygget af træ. Og her er der boltet en bundrem på soklen. Siden er der rejst en stolpekonstruktion. der er beklædt udvendig med en vindpap og en træbeklædning. Indendig er der monteret en dampspærre. Og direkte på denne en OSB plade. DVS min damspærre reelt er brudt hvor jeg har mine elektriske instaletioner. Ikke godtnok iflg. den ny norm ( jo til en garage, men ikke til beboelse )

Hvordan kan de så levere et færdigt element der monteres på stedet og samtidigt dels holder tæt og dels er boltet fast?

Det er både element leverandører og "svenske" træhuse der leveres færdige fra inders til yderst!

MOgen erfaringer med denne type byggeri?

Hej Lynæs.

Jeg så godt Carsberg på byggemessen i den forgangne uge. Det virker som et OK system de har fået bygget på. Jeg kendte dem egentligt kun deres produktion af overlæggere. Kender du noget til deres færdige prisniveau? Altså monterede, vandskurede elementer, klar til maling? Er det noget de selv sender montører ud for at montere, eller er det noget man klarer med den lokale murer?

Jeg har tanker på en grund med ret besværlige adgangsforhold.....

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også