Skære hul til trappe i armeret betongulv

Hej,

Jeg skal lave en ny kvartsvings trappe mellem kælder og stueplan i mit hus, og skal derfor have skåret et passende hul på ca. 1x2m i etagedækket der er ca. 13cm armeret beton (huset er fra 1968).

Jeg har haft en ude og kigge mhb. på at få det skåret med en diamantsav, men han råddede mig til selv at skære det i små stykker med en stor vinkelsliber og en nedbrydningshammer.

Er der nogen der har erfaringer med noget lignende?

(Hullet skal være L-formet med to sider langs to eksisterende vægge, og halvdelen af hullet støder op til et trægulv, så hullet er i forvejen dårligt egnet til at blive skåret med en hvådskærersav på skinne).

mvh
Martin Strandbygaard
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bør ikke nødvendigvis kræve udførelse af "proffesionelle".
Vær dog opmærksom på hvor etagedækket er båret. Jeg går ud fra der ligger jernbjælker i betondækket, og bærringen må naturligvis ikke reduceres ved operationen.
Er der ikke alt for mange sten i beton'en kan du benytte en metal skive, den kan også klare beton (ikke optimalt men den æder i hvert fald armeringen)

 

Du skal være 110 % sikker på hvad det er du laver.... Et hul på 1 x 2 meter vil formentlig kræve en eller anden form for forstærkning.

Det lyder som om du kun har rådført dig om udeførelsesmetoden, få lige en fagmand til at kigge på hvordan det kan lade sig gøre rent byggeteknisk.
Tak for jeres input.

Jeg har såmænd også rådført mig med en bygningskonstruktør, og derudover er huset et blandt 130 ens rækkehuse, hvoraf mere end 20 har fået den påtænkte løsning lavet (de fleste for 20-30år siden, og de huse har ikke haft problemer).

Dækket er kun 13cm tykt så hvis der er bjælker i det, er det nogle tynde nogen.... Dækket er støbt på stedet med armering 3cm fra bund og i blandet en hel masse flintesten.

Dækket er 10x10m og båret af sokkel og to vægge i kælderen i den ene længde retning. På midten af dækket, mellem de to vægge, er spændet ca. 2,5x10m, og det er her hullet skal skæres.

mvh
Martin Strandbygaard
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis