Revner i pudset loft

For et par år siden (da jeg ikke selv turde spartle lofter) havde jeg en maler til at fuldspartle lofterne i mine stuer. Jeg mente dengang, at der efterfølgende skulle sættes filt op inden maling, men dette frarådede maleren. Hun sagde, at hun var bange for, at filten ikke ville kunne arbejde sammen med loftet, og potentielt medvirke til, at loftet faldt fra hinanden.
Mine lofter er de klassiske pudsede lofter - dvs brædder med hønsetråd og rør, hvorpå der er pudset.

Nu er der så gået et par år, og i mellemtiden er mine lofter begyndt at revne. Ikke sådan at jeg får puds og maling i hovedet, men fine revner - nogle på en halv meter, andre på to meter.

Mit spørgsmål er derfor: Har maleren ret i, at det kan være et problem med filt på den slags lofter? Eller kan jeg roligt gå i gang med at reparere mine lofter og sætte filt op?

Heldigvis er skaderne ikke mere udtalte endnu end at jeg vist kan reparere det med noget pletspartling i revnerne med strukturmaling, og slibe fint, inden jeg sætter filt op.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Conqueror

Jeg har desværre ikke et godt svar - jeg nøjes med at følge med her. Er i gang med at befri mine pudsede lofter (hus fra 1937) fra listelofter. Og havde da tænkt mig at bruge filt for netop at forhindre små revner i de nypudsede lofter.

Mvh
/Niels
Grunden til, at jeg er lidt bekymret for, om maleren havde ret, er, at jeg i de samme stuer også har sat stuk op, for at genetablere stuernes oprindelige udseende. Ikke stuk i plastik, men derimod den ægte vare - dvs. gipsstuk der er limet fast med stucco på hhv loft og væg.

Her har jeg også bemærket to steder, at stukken faktisk er revnet - og det er ikke i samlinger. Så noget tyder på, at der er temmeligt store kræfter på spil i sådan et gammelt loft. Heldigvis kan stukrevnerne kun ses af mig, fordi jeg har et temmeligt intimt kendskab til hver centimeter af min stuk ;-) Og nej, det er ikke huset der har sat sig i mellemtiden. Det gjorde det allerede inden 2. verdenskrig...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jeg har aldrig hørt at det skulle være et problem at sætte filt på den slags lofter... det har jeg da selv gjort men fint resultat og ingen revner efter flere år... jeg ville skynde mig at lave det hvis det var mig....
Jeg har også en gammelt pudset loft på 8x4 meter, som vi spartlede revner i, og satte filt på bagefter. Det er 5,5 år siden og bortset fra lidt ærgelse over at jeg ikke sleb og spartlede en ekstra gang, så er der ingen problemer, ej heller revner smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også