Røgen fra brændeovnen slår tilbage..

Hej

Jeg er ved at kyle min brændeovn ud nogen gange!!!!sad

Røgen slår ud af den øverste luft regulering (over glasset) på min ca. 15 år gamle Jydepejs - som er rengjort inden sæson start, og som har godt aftræk.

Men når det blæser fra nogle bestemte retninger, banker vinden røgen ned igennem skortstenen (som er muret med isokern osv.) og ud så der ind imellem stinker af røg i hele huset.
Det er IKKE kun når det blæser en halv pelikan som for tiden...

Hvad kan jeg gøre..???

Mvh
Lars

Mange hilsner
Polite
 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars. Det er et ret kendt problem, en af grundene kan være at du ikke har blus nok på ovnen så varmen ikke når helt op i skorstenen. Men du kan få sådan en vindfane på toppen af din skorsten der hindre nedslag, på den måde at den dreje med vindretningen og så er der et tud lignende rør på det peger i modsat retning af vinden. Det kan dog give så meget træk i skorstenen at du er nødt til at have et spjæld på røret lige over ovnen. En anden løsning er en tilbage slags ventil i skorstenen der så sidder oppe på loftet, den åbner automatisk hver gang der kommer et nedslag i skorstenen.

V.h. Håndværkeren
Hej Lars.
Jeg havde samme problem i vores nykøbte morsø ovn og en ny muret skorsten. Løsningen blev en røgsuger fra Exhausto. Det er groft sagt en ventilator du sætter på toppen af din skorsten, der suger røgen op af skorstenen. Hastigheden kan du regulere. Se Exhaustos hjemmeside. Den er nem at montere, men du skal principielt have en elektriker til at montere el.
Efter vi har monteret vores suger kan vi fyre i alt slags vejr, og vi bestemmer selv hvor meget træk der skal være. Den koster 5-6.000 kr.

VH
Ole
Der fås også en mekanisk suger, den virker ved vindkraft. Min datter havde samme problem som dig polite, og fik en sådan monteret, og har nu ikke problemer mere.
Du kan ringe til mig så jeg kan få detaljerne omkring din installation.
Jeg giver dig lige mit nr i privatbakken, så jeg ikke skal til at løse hele landets skorstensproblemer.
Martin
Jeg flækkede og afkortede et passende stort betonkloakrør og lagde det på tværs over skorstenspipen, med bredsiden til den problematiske vindretning.
Siden er jeg fri for røgnedslag i storm. :-)
Nu har jeg bare problemet med en kold skorsten på en stille, regntung dag ved optænding, med kold skorsten. Husker jeg det, gør en lille skvæt sprit ind i bunden af skorstene gennem renselågen underværker.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Jeg havde de samme problemer med en nyopført skorsten i 1984 og ringede til en pensioneret skorstensfejer jeg kendte. Han gav en anvisning på at løse problemet som jeg fulgte, og der har været fint træk i skorstenen lige siden.

Jeg lavede en forskalling af nogle finerplader. Den havde form som en lav pyramide uden den spidse top. Den sædvanlige betonflise blev fjernet og forskallingen blev anvendt til at støbe pyramiden oven på skorstenen.
Et plastikrør blev brugt til at forme hullet.

Uanset vindretning, vil de skrå sider tvinge vinden i en opadgående retning henover skorstenen og dermed skabe et sug (ejektorvirkning) i skorstenen.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Samme problem her, men det er fordi skorstenen ikke når op over tagryggen sad

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for alle de gode råd.
Jeg tror at flere af Jer har fat i årsagen med hver Jeres vinkel.
1. toppen/overfladen af Skorstenen er hel flad!
2. Jeg har fladt tag hvilket ikke ligefrem presser vinden opad!
3. min skorsten er ikke særlig høj sammenlignet med de omkringliggende bygninger!
4. ind imellem er jeg lidt nærig på luftspjældet!

Jeg har iøvrigt en afgang til på skorstenen til en pejs i bagvedliggende stue - afgangen er nedenunder afgangen til min brændeovn - kan det spille en rolle?
Jeg bruger ikke min pejs - sjældent i hvertfald - og luften er helt lukket til den.

Uanset havd er det mit træk der er problemet og den ide med en pyramide formet top er jeg særlig lun på...

Lars

Mange hilsner
Polite
 
Jeg knipsede lige et billede her til morgen så du kan få et indtryk af "pyramiden".

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis