Genoppudsning af gammelt hus

Hejsa allesammen

Har et "gammelt" hus fra 1931 som efterhånden trænger til en hånd udvendig
Spørgsmålet går på hvordan jeg får reppareret til puds skader tidens tand nu engang har givet den..

Selve huset er bygget i cement mursten ( hedder de ikk sådan confused ) og derefter er der pudset udenpå. Dog er der desværre flere steder kommet revner i pudsen.
Mit udehus er bygget sammen med huset. Denne er lavet i gasbeton.
Denne har en del puds skader og der er faldet puds af så man kan se gas betonen, andre steder sidder den dog kun løs.

Hvordan og med hvad fixer jeg hvadrolleyes har en idé om jeg skal bruge strandsands mørtel og cement..

Hjælp biggrinbiggrin
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja... Blandingforholdet er en religionssag.. Men lidt KC 50/70/700 pudsemørtel er vel nok til at pudse med. Slå dog lige evt. løs puds af først, og vand grundigt inden du kaster ud på stenene. Giv evt. lidt betonklæber i blandingen, eller læg en mm eller to fliseklæb på væggen først, hvis det går helt galt. Og ellers prøv dig frem ved at tage et hul eller to, og vent et par uge og se om resultetet bliver ok, eller om du skal ændre ved noget. (blandingforhold, arbejdsgang, ekstra vandinger osv.)
Der skal kalk i mørtlen. Har forsøgt med ren 9% strandmørtel. Det er ikke nok kalk i det. Jeg prøver med mere kalk og betonklæber sener iår.
Cement forøger styrken men kan gøre det for hårt så det ikke kan arbejde med underlaget. Hvis det gamle puds er hvidt er det kalk mørtel. Hvis det er gråligt er der cement i. Det gamle og nye bør være samme type. Brug betonklæber i blandingen og også når du skal vande underlaget. Det må ikke tørre inden pudsning.

Twis anvisning med forsøg lyder fornuftigt.

Mvh Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis