Fra mekanisk til elektrisk energi.

Hej med Jer.

Er der ikke nogen, der kan hjælpe mig med lidt fysik her ? (forklaring følgersmile

Hvis jeg fx. har en masse "genstande", med en vægt på 2 tons hver, hængende i en højde på 2 meter, kan man så ikke udregne, hvor meget effekt, jeg kunne få ud af dette i form af kWh, hvis jeg lod dem falde ?............

Hvis vi antager, at min tørretumbler bruger 2 kW, og den kører i en time, så har den brugt 2kWh. Hvor mange "genstande" skulle jeg lade falde, for at kunne producere 2 kwH, hvis vi siger at den maskine der skal omsætte den mekaniske energi til elektrisk energi, har en virkningsgrad på 1 ?

Håber der er nogen der kan hjælpe med dette.

Venligst

laura
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tyngdeaccelerationen er ca 9,8 m/s2

Tyngdekraften vil trække i et lod på 2000 kg med 2000 kg * 9,8 m/s2 = 19600 kgm/s2 = 19600 N

Hvis tyngdekraften trækker loddet 2 m har den udført et arbejde på
2 m * 19600 N = 39200 Nm = 39200 J

1 kWh = 3600 kWs (hvor s står for sekund, der går 3600 sekunder pr time) =3600000 Ws = 3600000 J

Der skal altså 7200000/39200 lodder til for at få tyngdekraften til at lave den energi, der skal til for at få din tørretumbler til at køre i en time.

Husk at tænke i enheder, så går det sjældent galt. Husk også at skelne mellem effekt og energi kWh er energi kW er effekt.

mvh
Torben
Tusind tak Sørensen ! biggrin biggrin biggrin

7200000/39200 lodder er lig med cirka 184 lodder.

184 lodder på 2 ton hver, der hænger i en højde på 2 meter, svarer vel til det samme som (184 x 2) = 368 ton i en højde på 2 meter. Dette svarer vel igen til (368 x 2) = 736 ton der hænger i en højde på 1 meter.

Vil det så sige, at hvis jeg ønskede at producere den strøm, på den her måde, der skal til, for at drive min tørretumbler i en time (2kWh), at så skulle jeg lade 736 ton falde een meter, over en "maskine" der kan lave mekanisk energi til elektrisk energi ? Og hvis vi tænker på, at denne "maskine" har en virkningsgrad på under 1, at vi så er i nærheden af 1000 ton, der skal falde en meter, for at kunne producere 2 kwH ? Det lyder voldsomt meget synes jeg.

Hvis vi fx. siger, at een kwh koster 1,50 kroner. Og vi så omvendt nu ønsker at løfte en byrde på 736 ton en meter lodret, og vi brugte en elektrisk motor, med en virkningsgrad på 1 til dette, at det så "kun" ville koste os ca. 3 kroner i elforbrug ??

Endnu engang tak for hjælpen.

v.

laura
Hej Sørensen, er du der ?

v.

laura
Det lyder af meget, men har prøvet at sidde og efterchecke hans udregninger, og kan ikke finde en fejl i det..

Men det er rigtigt nok, at elektrisk energi er uhyggeligt kraftfuld, når man stiller det op ved siden af mekanisk energi..

Mvh

Mark Herskind

Jo men vil det ikke være spild af energi at skulle hejse de lodder op for at de kunne falde. Jeg mener ! der skal da væsentligt mere energi til at løfte lodderne end der kan hentes Kw. ud af opstillingen.
Ellers havde Laura jo lige opfundet Evigheds maskinen.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Laura: ja, din konklusion er korrekt

Håndværker: Laura forudsætter en virkningsgrad på 1 for maskinen og det er netop forudsætningen for en evighedsmaskine (helst lidt over 1!)

Torben
Tak igen Sørensen.

Og til dig Håndværkeren: Nogen gange hjælper det for forståelsen, at kunne overdrive og bruge fantasien. Eksempelvis, når jeg spørger om vægt og udvinding af strøm, på den omtalte måde.

Det er bare ikke alle der forstår det.
Hej Laura.
Jo jeg har selv en veludviklet Tante Sofi, og kan godt forestille mig din opstilling. Men jeg har da også lært noget om kræfternes bevægelse i rum og tid.
Men et er Teori et andet er Praksis !

V.h. Håndværkeren
Men der er ikke langt fra teori til praksis.
I sverige "opbevarer" man energi ved at pumpe vand op i nogle rør. Når vandet skal bruges igen lukker med det ud, og igennem en generator (der principelt set er det modsatte af en pumpe). Effektiviteten heraf er noget af det bedste du kan få, især taget i betragtning at der ikke er noget energitab forbundet med opbevaringen (hvad der eks. er hvis du smider energien ud på el nettet som spænding).

I det tænkte eksempel skal man nok også lige huske at 786 tons i EN meter vil kræve noget nær verdens største generator at trække. Mere sandsynligt vil det være at man trækker med en kraft af 1 ton 786 meter, hvorved energien også vil blive "trukket ud" noget mere jævnt, og over et længere stykke tid hvilket, foruden at gøre produktionen billigere, også vil gøre den mere egnet til net spænding så som at drive en tørretumbler.

Når det så er sagt, så ER en tørretumbler altså også et energisvin. Det du bruger på at have en tørretumbler kørende i en time kan du jo have lyse tændt for i en hel måned (!)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis