(Fugt)isolering om kælder

Jeg har gravet ud omkring min kælder (udvendig) og er klar til opsætte plast membran (a la Platon plader) og flamingo. Men jeg er kommet i tvivl om det kan betale sig at isolere. Kælderen benyttes til vaskerum, fyrrum, værksted osv. men ikke til beboelse. Årsagen til operationen er, at jeg ønsker at nedsætte fugtigheden i kælderen og undgå saltudtrækninger på murene (det er ret udtalt nu og flere steder er muren meget porrøs. Hvad vil i tro, er det spildte kræfter at opsætte eksempelvis 100mm flamingo?

En anden ting er at muren trods afgratning og pudsning ikke er helt lige. Jeg er bekymret for at det ulige tryk fra flamingopladerne kan knuse knastene i membranen (knasterne skal vende ind mod muren), hvorved den naturligvis bliver utæt og formålet med operationen går fløjen. Er der nogen som har erfaringer på det område?

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige fået lavet omfangsdræn rundt om mit hus af en autoriseret og jeg lagde mærke til at de lagde flamingoen ind mod kældermuren og membranen udenpå. Ovenfra er der afsluttet med et vinkelprofil i rustfrit stål der er fræst ind i muren (tætnet med silikone) og går ud over membranen, så alt vandet ledes ud på ydersiden af membranen.

Hvis jeg forstod dit indlæg rigtigt, så ville du gøre det omvendt?

Hvorvidt det kan betale sig at isolere ved jeg ikke, men i de her CO2-kvote tider, så er det sikkert den (lille) ekstra udgift værd.
Jeg har isoleret fordi jeg gerne vil have muligheden for senere hen at udnytte kælderen.
Ja, jeg vil ligge menbranen mellem mur og flamingo, sådan er det specificeret af Platon og Byggros (jeg har ikke checket Icopal).
Fidusen med en 'knastret' membran skulle efter min forståelse være, at konsensering finder sted på den varme side af membranen, altså ind mod muren, derfor skal knasterne vende ind mod muren så fugten kan løbe frit mellem knasterne ned til gruden. Det skulle være fordelen i forhold til at smøre asfalt på, hvor kondenseringen vil ske i murværket. Men det er vist en 'religions' sag.
Jeg tror jeg har set din opbygning beskrevet et andet sted, men kan ikke huske/finde hvor.
Jeg smækker nogle 100mm plader på, det er til at overkomme, og skader (forhåbentlig) ikke.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis